Bångstyrigt berg där Grön linjes sista tunnlar byggs 

Hela den nya tunnelbanan byggs i berg – oftast i helt vanlig Stockholmsgranit. Men då och då passerar tunnelbygget områden med andra bergarter. På gränsen mellan Solna och Stockholm finns ett stråk av diabas som den senaste tiden krävt särskilda åtgärder.

Berg med stråk av diabas

Ett diagonalt stråk av diabas i tunnlarna mellan Station Södra Hagalund och Hagastaden. Bild: Region Stockholm

– Det har hängt med i ungefär 120 meter nu. Vanlig Stockholmsgranit är ett bra berg att borra och spränga i. Men diabasen är väldigt småblockig och uppsprucken, vilket gör att vi behöver förstärka berget efter varje salva och sedan täta, det tar tid, säger Hanna Nahlin, projektledare. 

Läs mer om hur tunnlarna byggs

En kvinna iförd skyddshjälm och gul jacka.
Hanna Nahlin, projektledare.
Bild på berg med stråk av diabas
Stråket av diabas har även haft inverkan på berget omkring, som blivit omvandlat och fått sämre hållfasthet. På bilden syns att den vanligtvis gråa graniten har blivit röd runt diabas-berget. Bild: Region Stockholm

Den sista biten tunnel som är kvar att spränga ut på Grön linje ligger mellan de nya stationerna Södra Hagalund och Hagastaden – på gränsen mellan Solna och Stockholm. Att arbetet tar längre tid här än på många andra ställen beror också på flera känsliga verksamheter ovan jord.  

– Vi spränger nära både Karolinska sjukhuset och Karolinska Institutet som är känsliga miljöer. Därför måste vi gå försiktigt fram och bara spränga på särskilda sprängtider, säger Hanna Nahlin. 

Här pågår tunnelarbetet just nu. Klicka på bilden för att se hela Gröna linjens utbyggnad.

Tål hög värme 

Som du ser på bilden är diabasen betydligt mörkare än Stockholmsgraniten. Om du är riktigt skarpsynt kanske du känner igen den från bastun? Diabasen är nämligen en av våra populäraste bastustenar – eftersom den ger jämn värme och fin ånga, till skillnad från graniten, som riskerar att spricka vid höga temperaturer.  

Grön linje till Arenastaden

Tunnelbanans gröna linje ska förlängas från Odenplan till Arenastaden i Solna. Det skapar fler resmöjligheter till några av Stockholms snabbast växande stadsdelar. Trafikstart 2028.

 

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.