Publicerad 2021-10-19
Varje morgon kommer runt 1000 personer att kliva av och på tunnelbanan i Järla. Det är ungefär lika många som på stationen i Björkhagen idag. Men än så länge är det en bra bit kvar:
– Här i Järla har vi kommit längst av de tre stationerna som vi jobbar med i Nacka. Vi är klara med arbetstunneln och har byggt ungefär en tredjedel av utrymmet som ska bli plattformsrummet så småningom, säger Erik Lindgren, projektchef för tunnelbanan till Nacka.

Sprängarbete i fem år
Arbetstunneln är det första man bygger, för att komma från markytan ner till där stationer och spår ska finnas i framtiden. Det arbetet startade i Järla och på de andra ställena där Nacka får tunnelbanestationer för ungefär ett och ett halvt år sedan.
Arbetet med att spränga ut alla tunnlar och stationsutrymmen tar ungefär fem år.
Två entréer
– Sen är det en hel del jobb kvar – vi ska lägga spår, sätta in hissar och rulltrappor, bygga entréerna ovan jord, helt enkelt all det där som gör att det blir en färdig tunnelbana av hålen i berget som vi jobbar med nu, säger Erik Lindgren.
Tunnelbanestationen i Järla byggs i anslutning till Saltsjöbanans station Saltsjö-Järla och får två entréer. Den ena entrén vetter mot ett nytt torg vid Värmdövägen och den andra mot Birkavägen. Trafikstart för tunnelbanan till Nacka är planerad till 2030.