Installationsarbeten inleds på Blasieholmen
Station Kungsträdgården slutar vara slutstation
På Blasieholmen finns en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. Tunneln mynnar ut bakom Nationalmuseum på Blasieholmen och har åter tagits i bruk i samband med utbyggnaden av tunnelbanan.
Nu när alla utsprängda bergmassor är bortforslade och betongarbeten pågår i tunnlarna, påbörjas även installationsarbeten. Installationsarbeten innebär bland annat dragning av kablar samt förberedelse för spårläggning och installation av signalsystem. Men innan dess ska det byggas brandväggar, sättas upp stålställningar- och trappor samt installeras kommunikationssystem i tunnlarna.
Installationsfasen innebär färre transporter än under den perioden när vi sprängde. Men det kommer fortfarande komma lastbilar med material, och bergmassor till markutfyllnad kommer att fraktas både på land och via sjövägen. Installationsfasen beräknas pågå under två år och därefter ska arbetstunneln stängas och området återställas.
Kungsträdgården är idag slutstation för Blå linjen och här ska den befintliga stationens spår kopplas ihop med de nya spåren och bli en förlängning till Nacka och Söderort. Trafikstart 2030.
Läs om de olika faserna i utbyggnaden av tunnelbanan

Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.