- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här- De nya stationernaDu är här- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
 
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
 
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Varför utreds ny tunnelbana?
Planeringen av ny tunnelbana tar många år och kräver flera tillstånd och politiska beslut innan man kan börja bygga. Utredningen av ny tunnelbana till Bromma flygplatsområde har påbörjats för att Stockholms stad i sin tur utreder förutsättningarna för stadsutveckling och ett stort antal nya bostäder och arbetsplatser i området.
Stora fördelar med tidig planering
Det finns stora fördelar med att planera kollektivtrafik och stadsutveckling tillsammans i ett tidigt skede. Om tunnelbanan kan byggas före annan bebyggelse minskar det till exempel störningar för boende under byggtiden. Stadsdelen behöver också planeras utifrån var det är möjligt att bygga tunnelbana.
Det är ännu inte bestämt om ny tunnelbana ska byggas utan lokaliseringsutredningen ska ligga till grund för ett politiskt beslut om eventuellt fortsatt arbete med tunnelbana till Bromma flygplatsområde.
 
                Bild: Region Stockholm/Henrik Möller
Vad ska utredas?
- Vilken kollektivtrafik krävs för stadsutveckling på Bromma flygplatsområde?
- Kan tunnelbana till detta område skapa nytta för resenärer i övriga regionen?
- Hur samverkar ny tunnelbana med övrig trafik och kollektivtrafik?
- Är tunnelbana den bästa lösningen eller är bussar och tvärbana ett alternativ?
- Hur påverkar ny tunnelbana omgivningen när den byggs och när den är klar?
- Vilka möjliga alternativ för ny tunnelbana är tekniskt genomförbara?
Viktigt att jämföra
I lokaliseringsutredningen utreds flera möjliga alternativ. Syftet är att mot slutet av utredningen kunna jämföra vilka nyttor och konsekvenser de olika alternativen innebär för att så småningom kunna välja vilket alternativ som bör drivas vidare. Enligt lagstiftningen ska ny tunnelbana ges ett sådant läge och utformas så att ändamålet uppnås med minsta intrång och olägenhet utan oskälig kostnad. Hänsyn ska tas till stads- och landskapsbilden och till natur- och kulturvärden.
Framtida resande
Planeringen av ny kollektivtrafik utgår från hur resbehoven ser ut i framtiden – om 20 år eller ännu längre fram. I utredningen är utgångspunkten att Bromma flygplatsområde är fullt utbyggt med bostäder och arbetsplatser.
En första analys visar att resbehovet med kollektivtrafik väntas bli störst till och från Stockholms innerstad. Även resande inom Västerort samt norrut blir viktigt att tillgodose med kollektivtrafik.

Utredningsområde
I ett tidigt skede omfattar utredningen ett stort område, ett så kallat utredningsområde. Detta ska fånga in tänkbara sträckningar för ny tunnelbana samt områden för framtida stationer.

Möjliga utbyggnader
Utifrån de framtida resebehoven och befintligt tunnelbanesystem har flera alternativa lösningar arbetats fram. Dessa är främst avgreningar eller förlängningar av befintliga tunnelbanelinjer men även möjligheten att bygga en fristående linje utreds.

Utredningskorridorer
För varje alternativ lösning kan tunnelbanan dras på olika sätt. Därför studeras bredare stråk – utredningskorridorer – för de olika alternativen. Varje utredningskorridor täcker det område där tunnelbanan skulle kunna gå för varje alternativ. Allt eftersom utredningsarbetet går framåt kommer utredningskorridorerna att smalnas av.

Vad händer närmast?
I det fortsatta arbetet ska varje alternativ analyseras noggrant utifrån till exempel resenärsnytta, teknisk genomförbarhet och påverkan på omgivningen. Syftet är att identifiera de lösningar som bäst svarar mot behoven och är möjliga att genomföra. I nästa skede av utredningen fördjupas analyserna och mer konkreta förslag presenteras.
De synpunkter som kommer in sammanställs i en samrådsredogörelse som publiceras i början av 2026. Synpunkterna är ett viktigt underlag i det fortsatta utredningsarbetet.
Nästa samrådsaktivitet genomförs 2026 när utredningen kommit längre. Därefter sammanställs utredningsarbetet i en rapport. Rapporten publiceras och blir underlag för ett eventuellt politiskt beslut om fortsatt planering.
Vägen mot ny tunnelbana
- Lokaliseringsutredning
- Eventuellt politiskt beslut om fortsatt planering
- Planerings- och tillståndsprocess
- Eventuellt politiskt beslut om genomförande
- Byggtid
- Trafikstart
Processen att utreda, planera och bygga ny tunnelbana tar många år och kräver flera politiska beslut och tillstånd. I planerings- och tillståndsprocessen ingår flera samrådsaktiviteter med möjlighet att lämna synpunkter.
Kontakta oss
SL Kundtjänst kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller skriv till oss genom att besöka SL Kundtjänst. Använd knappen “Skriv till oss” och skriv ”Nya tunnelbanan” i meddelanderaden.


 
                                    