Nu har arbetet med spontning börjat för att det sedan ska gå att schakta och senare spränga fram det som blir rulltrappsschaktet.
– Redan nu håller vi på att spränga oss upp nerifrån plattformsutrymmet och senare kommer vi att spränga ovanifrån för att skapa det som blir rulltrappsschaktet, säger Anna Nylén, projektchef för Blå linje till Barkarby.
Klicka här och läs om plattformsutrymmet i Barkarby
Hon står på arbetsområdet i Veddesta och visar platsen där rulltrapporna kommer att gå ner från biljetthallen ner till plattformen via ett mellanplan.
Se filmen från arbetet i Veddesta:
Många arbeten samtidigt
Ljud hörs från arbetet med sponten som byggs för att senare under våren kunna påbörja schaktarbeten för uppgången. Men det låter även från andra bygg- och vägarbeten i området.
Här kan du läsa mer om spontning
– I det här området, där Veddesta centrum låg tidigare, är det mycket arbeten som pågår samtidigt. Från oss är det just nu spontningen som låter och senare i vår kommer de som bor och rör sig i närheten att höra schaktnings- och sprängarbeten.
Byggstart för fler uppgångar
Vid Robothöjden, på Barkarby gamla flygfält, är arbetet också snart igång med de två uppgångarna till Barkarbystaden, den andra stationen som byggs längs sträckan Akalla – Barkarby. Där börjar man spontningsarbetet under februari och mars.