- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Aktuella arbeten på Södermalm
Station Sofia
I Stigbergsparken byggs den nya stationen Sofia. På den nya stationen beräknas 35 000 resenärer kliva av och på tunnelbanan varje dygn och Sofia blir en viktig knutpunkt på Södermalm. Stationen kommer att ligga 100 meter under mark och åtta stora, ljusa snabbhissar kommer att ta resenärerna till och från plattformen på 30 sekunder – en unik lösning i Stockholms tunnelbana!
Från arbetsområdet i Londonviadukten går en så kallad arbetstunnel, som används för in- och uttransport av material, maskiner och personal under hela byggtiden.
Tunneldrivningen på östra Södermalm
Tunnelsprängningarna på Södermalm är avslutade.
Fortsatta sprängningar ovan jord
Vi behöver fortfarande göra sprängningar ovan jord på flera ställen. Nu pågår ovanjordssprängningar i Sickla, Stigbergsparken och i Lumaparken.
Arbetstider vid Stigbergsparken
Arbeten under jord sker helgfria vardagar kl. 07-22, samt lördagar kl. 09-19. Lastning av bergmassor i tunneln görs nattetid kl. 22-07. Tung trafik körs in och ut på arbetsområdet i anslutning till arbetstunneln vid Londonviadukten dygnet runt.
Anmäl dig till vår sms-tjänst för sprängvarning här
Ovan jord pågår arbeten i Stigbergsparken kl. 07-19. Tung trafik körs in och ut från arbetsområdet under tiden. Vid kvällsarbeten aviserar det ovan.
Påverkan på området
Det märks när vi bygger, men inte överallt och inte hela tiden. Desto djupare tunnlar är, ju mindre påverkan blir det på omgivningen. Däremot alstras fortfarande stomljud från borrning och sprängning.
Runt arbetsområdet i Stigbergsparken är skyddsplank uppsatt. Trappan i parken, Frans Schartaus Institut, är avstängd. Frans Schartaus trappor och Ersta trappor är öppna som vanligt. Arbetet genererar byggtrafik från arbetsområdena. Masstransporter sker via Londonviadukten ut på Stadsgårdsleden. Mindre mängd byggtrafik kan ske på Folkungatan och Tjärhovsgatan.
Sprängningar ovan jord i Stigbergsparken planeras pågå fram till april 2025.
Hammarby kanals norra stationsuppgång
I Norra Hammarbyhamnen byggs nya station Hammarby kanals norra stationsuppgång. Uppgången byggs i bottenvåningen på Katarina Bangata 80. I entrén byggs rulltrappor ner till biljetthallen och plattformen.
Tunnlar från flera håll
Under jord möts i det här området tunnlar från flera håll. Tunnlar norrifrån från Stigbergsparken möter här tunnlar till Gullmarsplan och till Nacka via Hammarby Sjöstad, som förgrenar sig under Stora Blecktornsparken.

Hammarby kanal blir Stockholms första station under vatten och binder ihop Södermalm med Hammarby sjöstad.
Arbetstider vid Stora Blecktornsparken
Arbeten ovan jord i Stora Blecktornsparken sker helgfri vardag kl. 07-19.
Bergborrning och andra tunnelarbeten som kan skapa stomljud görs helgfri måndag-fredag klockan 07–22.
Påverkan på området
Arbetsområdet som sträcker sig en bit in i Stora Blecktornsparken är inhägnat av plank. Delar av parken är avstängd. Gångvägen mellan Katarina Bangata och parken är avstängd. Gående och cyklister hänvisas till andra vägar till och från parken.
Tidvis kommer tyngre fordon att köra på Katarina Bangata, men större delen av bergmassorna kommer att transporteras ut från en arbetstunnel på Hammarby Fabriksväg i Hammarby Sjöstad.