Aktuella arbeten på Södermalm

Karta över arbetsområdet i Stigbergsparken.

Gul markering visar arbetsområdet i Stigbergsparken. Blå markering visar stationshusets placering i parken.

Station Sofia

I Stigbergsparken byggs den nya stationen Sofia. På den nya stationen beräknas 35 000 resenärer kliva av och på tunnelbanan varje dygn och Sofia blir en viktig knutpunkt på Södermalm. Stationen kommer att ligga 100 meter under mark och åtta stora, ljusa snabbhissar kommer att ta resenärerna till och från plattformen på 30 sekunder – en unik lösning i Stockholms tunnelbana!

Från arbetsområdet i Londonviadukten går en så kallad arbetstunnel, som används för in- och uttransport av material, maskiner och personal under hela byggtiden.

Tunneldrivningen på östra Södermalm

Tunnelsprängningarna på Södermalm är avslutade.

Fortsatta sprängningar ovan jord

Vi behöver fortfarande göra sprängningar ovan jord på flera ställen. Nu pågår ovanjordssprängningar i Sickla, Stigbergsparken och i Lumaparken.

Läs mer här

Arbetstider vid Stigbergsparken

Arbeten under jord sker helgfria vardagar kl. 07-22, samt lördagar kl. 09-19. Lastning av bergmassor i tunneln görs nattetid kl. 22-07. Tung trafik körs in och ut på arbetsområdet i anslutning till arbetstunneln vid Londonviadukten dygnet runt.

Anmäl dig till vår sms-tjänst för sprängvarning här

Ovan jord pågår arbeten i Stigbergsparken kl. 07-19. Tung trafik körs in och ut från arbetsområdet under tiden. Vid kvällsarbeten aviserar det ovan.

Påverkan på området

Det märks när vi bygger, men inte överallt och inte hela tiden. Desto djupare tunnlar är, ju mindre påverkan blir det på omgivningen. Däremot alstras fortfarande stomljud från borrning och sprängning.

Runt arbetsområdet i Stigbergsparken är skyddsplank uppsatt. Trappan i parken, Frans Schartaus Institut, är avstängd. Frans Schartaus trappor och Ersta trappor är öppna som vanligt. Arbetet genererar byggtrafik från arbetsområdena. Masstransporter sker via Londonviadukten ut på Stadsgårdsleden. Mindre mängd byggtrafik kan ske på Folkungatan och Tjärhovsgatan.

Sprängningar ovan jord i Stigbergsparken planeras pågå fram till april 2025.

Påverkas du av våra arbeten? Klicka här

Karta över arbetsområdet i Norra Hammarbyhamnen.

Här pågår arbeten med nya tunnelbanan just nu.

Hammarby kanals norra stationsuppgång

I Norra Hammarbyhamnen byggs nya station Hammarby kanals norra stationsuppgång. Uppgången byggs i bottenvåningen på Katarina Bangata 80. I entrén byggs rulltrappor ner till biljetthallen och plattformen.

Tunnlar från flera håll

Under jord möts i det här området tunnlar från flera håll. Tunnlar norrifrån från Stigbergsparken möter här tunnlar till Gullmarsplan och till Nacka via Hammarby Sjöstad, som förgrenar sig under Stora Blecktornsparken.

Hammarby kanal blir Stockholms första station under vatten och binder ihop Södermalm med Hammarby sjöstad.

Arbetstider vid Stora Blecktornsparken

Arbeten ovan jord i Stora Blecktornsparken sker helgfri vardag kl. 07-19.

Bergborrning och andra tunnelarbeten som kan skapa stomljud görs helgfri måndag-fredag klockan 07–22.

Anmäl dig till vår sms-tjänst för sprängvarning här

Påverkan på området

Arbetsområdet som sträcker sig en bit in i Stora Blecktornsparken är inhägnat av plank. Delar av parken är avstängd. Gångvägen mellan Katarina Bangata och parken är avstängd. Gående och cyklister hänvisas till andra vägar till och från parken.

Tidvis kommer tyngre fordon att köra på Katarina Bangata, men större delen av bergmassorna kommer att transporteras ut från en arbetstunnel på Hammarby Fabriksväg i Hammarby Sjöstad.

Påverkas du av våra arbeten? Klicka här