Utbyggnaden av tunnelbanan möjliggör helt nya resvägar i Stockholm. Vissa av de 18 stationerna kommer ligga i nya kvarter och stadsdelar, som Hagastaden, Barkarbystaden och Årstafältet. Andra byggs mitt i en stadsbild som redan är fylld av både verksamheter och bostäder, som Hammarby kanal, Östbergahöjden och Sofia.
Oavsett var en station byggs krävs noggrann planering och lösning av en hel del utmaningar. Förutom att skapa bättre resmöjligheter, bra anslutningar till andra trafikslag och tillgängliga stationer för alla, handlar det om att anpassa efter vad som är praktiskt möjligt. Det är många som ska samsas om marken i staden – både ovan och under jord.
Läs mer: Nytta i framtiden kräver noggrann planering i dag
Parallellt med att tunnelbanan byggs ut ploppar nya bostäder fram. Totalt kommer 130 500 nya bostäder att byggas i anslutning till den nya tunnelbanan. Allt i samverkan med de kommuner som tunnelbanan kommer att trafikera: Järfälla, Nacka, Solna och Stockholm.
Station Sofia på Blå linje byggs i Stigbergsparken. Den har fått mycket fokus på grund av att plattformen ligger cirka 100 meter under jord och bara kommer att ha hissar. Men det finns så klart något unikt med alla stationerna.
Hammarby kanal kommer blir den första stationen med plattformen under vattnet.
Nacka har ju inte haft tunnelbana tidigare, och får nu tre stationer: Sickla, Järla och Nacka.
Hela gula linjen byggs på ett för Stockholm nytt sätt och får en annan utformning än resten av tunnelbanan.
Läs mer om: Gul linje till Älvsjö
Dessutom får varje station en egen konstnärlig gestaltning.
Läs mer: Allt om konsten i nya tunnelbana
Vill du veta mer om en specifik station?
Läs mer om ditt framtida stopp: De nya stationerna