Arbete på natten när spår läggs på plats 

Det ombyggda spårområdet söder om Hökarängens station börjar ta form. Snart är det dags för nästa viktiga pusselbit – de nya spåren.

Nyhet  Utbyggd depå i Högdalen  2024-10-07
Drönarbild som visar det framtida spårområdet och en grävmaskin som lägger ut makadam på marken.
Här pågår förarbetet innan spåren kan läggas på plats.

Förberedelserna har redan satt i gång. De senaste veckorna har spårballast lastats in på området och arbetet med att lägga ut det pågår för fullt. Ballasten består av makadam – ett slags grus – och ser bland annat till att spåren ligger stadigt och att regnvatten dräneras bort.  

– På ballasten lägger vi sen de nya spåren. Det behöver vi göra på natten när det inte går några tåg. Att lyfta spåren på plats kommer att ta ungefär två veckor. Men vi står inte och arbetar på samma ställe hela tiden – utan förflyttar oss från den ena sidan av området till den andra, säger Camilla Fastén, projektledare på nya tunnelbanan.       

Spårläggningen är planerad att genomföras nätter mot måndag till fredag mellan den 14 och 25 oktober. Längst norr ut, mot Hökarängens station, kommer även arbeten att genomföras nätterna mot den 6 och 7 november. Då ska nya växlar läggas på plats. Båda arbetena klassas som tystare arbeten, men boende vid spåret rekommenderas att hålla fönster och balkongdörrar stängda för att minimera ljud i lägenheten.   

– Alla som ska jobba natt i spåren vet vad som gäller. Vi kommer att arbeta i närheten av människors hem, och det ska man ha respekt för. Bor du i närheten och har funderingar eller särskilda behov kan du alltid kontakta oss, säger Camilla Fastén. 

Kartan visar var nattarbetet kommer att genomföras. Klicka på bilden för att förstora.

Tidplan 

Arbetet med de nya spåren kommer att pågå under resten av året, under stora delar av 2025 och en bit in på 2026. I dagsläget är inte några fler nattarbeten planerade, utan huvuddelen av arbetet kommer att förläggas dagtid. Ordinarie arbetstid är vardagar klockan 07–19. 

Sommaren 2025 kommer det nya norrspåret att kopplas ihop med befintliga spår. Det innebär att enkelspårsdriften mellan Hökarängen och Farsta upphör och att tågen kan börja åka som vanligt igen. Parallellt med arbetet i spårområdet kommer arbetsområdet utanför spåret att avvecklas och platsen återställas. Våren 2025 planerar vi att öppna upp gång- och cykelvägar och under hösten ska alla stängsel vara borta och hela återställningen klar.  

Vi bygger ut Högdalsdepån   

Vi bygger ut och moderniserar tunnelbanedepån i Högdalen för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. Vi bygger också en ny tunnel för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen är klart 2026.  

Titta: Ny film förklarar utbyggd depå  

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.