Det stora pusslet med att bygga tunnelbana  

Du har säkert sett skyltar vid byggarbetsplatser som talar om att något skulle ha varit färdigt i mars – men nu är det juni och inget är klart. Hur kan det vara så hela tiden? Och hur kommer det sig att regionen ändå säger att tunnelbanan kommer att bli klar i tid?

Nyhet  Arenastaden, Nya tunnelbanan  2024-06-12
Malin Harders står och pratar med två kollegor i kontorsmiljö.
Att bygga tunnelbanan är komplicerat. För Malin Harders och hennes kollegor är det vardag att planera om.

Utbyggnaden av tunnelbanan kräver extremt mycket planering. Men hur noga planen än har varit dyker det alltid upp saker.  

– Det där är vårt ständiga pussel, vi planerar arbetena och sen händer det något som gör att vi behöver planera om, berättar Malin Harders, projektchef för Grön linje till Arenastaden.  

– Det kan handla om allt från att flytta maskiner så att de hela tiden rullar till att förlänga uppdraget för en entreprenör med några hundra meter tunnel, för att inte tappa tid om en annan entreprenör är sen i starten, fortsätter hon.  

Under byggtiden uppstår ständigt små och stora behov av förändring och omplanering. En del beror på att verkligheten visar sig vara annorlunda än man kunde förutse. Berget kan till exempel vara sämre än provborrningarna visat – och då tar det längre tid att bygga just där.  

– Jag förstår att man undrar hur det kan ta flera månader längre än planerat för oss att bygga en tunneldel – utan att det påverkar trafikstarten. Men då får vi istället jobba på andra ställen i tunneln och kasta om ordningen som vi och entreprenören tänkt bygga i. Det viktiga är att ett stopp på ett ställe inte får innebära stopp överallt, säger Malin Harders.  

Kritiska linjen 

I byggprojekt pratar man om att vissa arbeten ligger på ”kritiska linjen”. Det innebär att just de arbetena måste vara klar vid en viss tidpunkt för att projektet ska kunna hålla tidplanen. 

– Vi måste vara framme med tunnlarna vid Odenplan till sommaren 2025. Det är för att vi sedan ska kunna koppla ihop våra nya spår med dagens spår under en sommaravstängning. Det är helt otänkbart att missa den tiden, för då blir vi minst ett år sena – och förutom att det påverkar resenärerna som får vänta ett år längre, så kostar det stora pengar. Däremot finns det andra arbeten som kan skjutas hit och dit på ett lite friare sätt, utan att det påverkar trafikstarten, förklarar Malin Harders.  

En omplanering kräver utväxling

Det är inte ovanligt att någon som jobbar med tunnelbaneutbyggnaden kommer med en idé på ett annat sätt att utföra ett arbete. Men oavsett vad det är för förändring så vägs den alltid på guldvåg. En förändring som kräver omplanering måste ha ordentlig utväxling.  

– Vi har en funktion som vi kallar för projekteringssamordnare produktion. De sitter med projektören och entreprenören och när det kommer idéer tittar de på om det ger någon effekt att göra på ett nytt sätt. Om det kostar tio tusen kronor att planera och projektera om och vi vinner hundra tusen kronor i produktionen är det klart att vi gör om, säger Malin Harders.  

– Men vi har en tuff tidplan, ibland kan en besparing i kronor ändå kosta mer i tid och då gör vi den inte. 

Vill du veta mer om hur det går till när man bygger en tunnelbana?

Så planerar vi

Så bygger vi

Stockholms nya tunnelbana

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00