Fågelperspektiv på arbetet i Hökarängen

Söder om Hökarängens station pågår arbetet med den nya tunneln till Högdalsdepån. Det här har hänt sen sist.

Nyhet  Utbyggd depå i Högdalen  2024-11-29
Drönarbild som visar spåret söderut mot Farsta
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. November 2024.

På bilden från mitten av november kan man se att muren som löper längs med det högra spåret har byggts klart. Här har spåren börjat läggas tillbaka och arbetet med att fylla hålrummen med grus och jord har fortsatt. Under 2025 ska marken utanför spårområdet återställas med ny växtlighet och ett av de nya spåren kommer att tas i drift. Det betyder att tågen på Gröna linjen åter kan köra på båda spåren mellan Hökarängen och Farsta.

Jämför bilder 

Ett foto som visar arbetsområdet i Hökarängen från ovan. På bilden pågår byggnadsarbete för den nya nedfarten till Högdalsdepån.
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. Maj 2024.
Ett foto som visar arbetsområdet i Hökarängen från ovan. På bilden pågår byggnadsarbete för den nya nedfarten till Högdalsdepån.
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. Augusti 2024.
Drönarbild som visar spåret söderut mot Farsta
Arbetsområdet söder om Hökarängens station. November 2024.

Vi bygger ut Högdalsdepån  

Vi bygger ut och moderniserar tunnelbanedepån i Högdalen för att kunna ta emot fler tåg när Stockholms tunnelbana växer. Vi bygger också en ny tunnel för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren. Hela arbetet med utbyggd depå i Högdalen är klart 2026.

Titta: Ny film förklarar utbyggd depå  

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.