Frysta berget genomsprängt

Vid Gullmarsplan har man fryst berget för att kunna spränga ut den sista biten tunnel. Tunneln är utsprängd och nu kvarstår bland annat att långsamt tina berget.

Nyhet  Nya tunnelbanan, Söderort  2024-01-30
En cirkulär tunnel. Blå draperier hänger i närmaste änden av tunneln.
Nu är det hål rakt igenom vid fryszonen vid Gullmarsplan. Foto: Region Stockholm

– Arbetet har gått bra. Visst har det dykt upp saker längs resans gång som har krävt ändringar. Men på det stora hela har det fungerat som tänkt, berättar projektledare Peter Leiner.

Läs mer om frysmetoden här

Att frysa ner berget vid tunnelsprängningar är en ovanlig metod som man valt att använda här eftersom berget är för svagt och bergtäckningen för låg för att kunna sprängas på traditionellt sätt. Metoden gör att berget och kringliggande jord håller ihop bättre och inte läcker in vatten under tiden man spränger sig igenom.

Frostiga rör hänger framför en bergvägg.
Frostiga rör. Innan sprängningarna kunde börja borrade installerades kylrör för att sänka temperaturen till 5 minusgrader. Foto: Region Stockholm

Att frysa berg låter komplicerat. Vad har varit mest utmanande?

– Vi hade stundtals svårt att hålla rätt temperatur i den frysta zonen. Sen har det så klart varit en utmaning att få sprutbetongen på plats, berättar Peter Leiner.

Vad händer nu? Är tunneln helt klar?

– Det som ligger närmast i tiden är att gjuta en bärande konstruktion för att sedan långsamt tina berget. Först när det är klart kan vi stänga av kylan, så det dröjer till sommaren. Sen tar det några månader för berget att tina, tror vi.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00