Gemensam lösning behövs för att finansiera riskutfall
I avtalet om utbyggnaden av tunnelbanan som staten, Region Stockholm och de fyra kommuner där tunnelbanan byggs har undertecknat ingår enbart de kostnader för att bygga ut som var kända 2019. Pengar för de ytterligare kostnader som alltid uppstår i alla byggprojekt – både förutsedda och oförutsedda – ska enligt avtalet hanteras separat.
Nu har flera stora och välkända kostnadsökningar – eller risker på byggspråk – fallit ut och parterna behöver hitta en gemensam lösning.
Risker finns i alla stora byggprojekt och en del av dem kan medföra mycket stora kostnader, speciellt om de innebär att bygget tar längre tid. I den första förhandlingen om att bygga ut tunnelbanan – 2013 års Stockholmsförhandling – ingår tunnelbana till Barkarby, till Arenastaden och till Nacka och Söderort. Den totala överenskomna budgeten är cirka 32 miljarder kronor, exklusive risker.
– Den budgeten håller vi, men nu behöver vi tillsammans med parterna börja jobba med finansieringen av riskutfallet också, säger förvaltningschef Niklas Bergman.
Parterna är staten, Nacka kommun, Järfälla kommun, Solna stad, Stockholms stad och Region Stockholm. Sedan 2019 redovisas både risker och utfall av risker för alla parter i olika möten flera gånger om året.
– Vi har också ett aktivt arbete med riskhantering tillsammans med parterna. Under åren har vi hittat ett antal både stora och lite mindre åtgärder som sparar pengar och därmed får ner riskutfallet, säger Niklas Bergman.
Det handlar om tekniska lösningar som att sänka biljetthall för att inte behöva lägga om en huvudvattenledning och en ny strategi där dropp i tunnlar och bergrum tas om hand på enklare sätt, men även om gemensamma strategier för cirkulär hantering av massor.
– Vi har också analyserat större kostnadsminimerande åtgärder, som att inte färdigställa och öppna vissa stationer. Men den eniga bedömningen från alla parter har varit att besparingseffekterna inte väger upp de negativa konsekvenserna och därför inte ska genomföras, säger Niklas Bergman.
De största riskerna som hittills har fallit ut är:
Skillnad mellan KPI och byggindex över hela projekttiden (2, 4 miljarder kronor).*
Kostnader för förseningar på grund av överklagade planer och överprövade upphandlingar (cirka 300 miljoner kronor).
Kostnader för strängare villkor än liknande projekt (till exempel Citybanan) i miljödomar (cirka 400 miljoner kronor hittills).
Kostnader för restriktioner på sulfidhaltigt berg (cirka 600 miljoner kronor hittills, inklusive depåutbyggnaden i Högdalen).
Kostnad kopplad till hävt entreprenadkontrakt i Barkarby (cirka 250 miljoner kronor hittills).
– I avtalet står det tydligt att alla parter har ett gemensamt ansvar att hantera riskerna och att vi ska samverka för att få utbyggnaden klar i tid. Nu behöver vi hitta en gemensam lösning för att säkra den fortsatta utbyggnaden, vilket alla parter vill, säger Niklas Bergman.
Under tiden fortsätter utbyggnaden av tunnelbanan som planerat. Under första halvåret nästa år kommer allt berg att vara uttaget och arbetet med att omvandla bergrum och tunnlar till stationer och tunnelbana intensifieras.
*Parternas finansiering är indexreglerad utifrån konsumentprisindex, KPI, medan byggkostnaderna följer byggindex. Eftersom byggindex har ökat mer än KPI har kostnaderna ökat mer än intäkterna. Det beror på att inflationen de senaste åren varit högre på byggvaror än på konsumentvaror.
Faktaruta
I 2013 års Stockholmsförhandling ingår tunnelbana till Barkarby, till Arenastaden och till Nacka och Söderort. Den överenskomna budgeten är cirka 32 miljarder kronor.
I Sverigeförhandlingen 2017 tillkom station Södra Hagalund på Arenastadslinjen och en helt ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Den totala budgeten för hela tunnelbaneutbyggnaden – både Stockholmsförhandlingens och Sverigeförhandlingens projekt – är 54 miljarder kronor i 2016 års prisnivå.
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00