Tunnelborrar ska göra jobbet med Gul linje 

För första gången i Stockholm ska tunnelbanan byggas med en jättelik tunnelborr. Tekniken innebär att en stor borr tar sig fram genom berget samtidigt som en vattentät inklädnad byggs i betong.

Nyhet  Älvsjö, Nya tunnelbanan, Nyheter, Upphandling  2023-11-28

Åtta kilometer spårtunnel ska borras från Älvsjö i den södra änden till Fridhemsplan i norr. Den nya gula linjen dras fram under tätbebyggda områden, nära andra tåg och tunnelbanor och under Mälaren.  

En man med glasögon och Blå kavaj.
Johan Brantmark.

– En fördel är att det blir mindre buller och vibrationer ovan jord. Dessutom bygger vi tunneln tät på en gång, berget tätas bakom borren med segment, samtidigt som borren fortsätter framåt, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. 

Men bygget blir inte helt fritt från sprängningar ändå. Det behövs till exempel arbetstunnlar i båda ändarna för att komma åt berget där spårtunnlarna ska byggas. De nya stationerna kommer också att sprängas ut – antigen från ytan eller via arbetstunnlar.  

Just nu pågår ett samråd om Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Här kan du läsa allt om det. Och här kan du se detaljerade kartor på var stationerna planeras att ligga.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00