Nu fylls hålet för hissarna på Gullmarsplan 

Nu lyfts 17 stommar av betong ner i det stora hålet på Gullmarsplan. Här ska snabbhissarna ta resenärerna mellan biljetthallen och Blå linje under jord.

Betongdel hissas ner i ett schakt.

Samtidigt som vardagen händer på en av Stockholms största knutpunkter pågår arbetet med att göra plats för Blå linje. De senaste åren har det mesta handlat om att borra och spränga ut det stora hisschaktet som förbinder den nya tunnelbanan under jord med dagens biljetthall. Nu kläs hålet med en betongstomme nerifrån och upp.  

– Arbetet har hittills gått bra. Vi bygger ungefär en våning per vecka, säger Mats Johansson, samordnande byggledare på Region Stockholm.  

Inuti betongtornet ska fem stora och snabba hissar byggas. Stationen blir en av flera som får den nya lösningen i Stockholms tunnelbana. I andra änden av plattformen byggs en uppgång mot Mårtensdal – där blir det vanliga rulltrappor och hissar.  

Läs mer om stationer med bara hissar

Så här ser det ut när betongstommarna lyfts ner i hålet. Video: OHLA/Karl Escher:

Så här kan det att se ut när det är klart:

Visionsbild av Gullmarsplans mellanplan. Vägg med kakel i olika färger och människor som står och väntar på hissar. uppe i taket syns skyltar som visar vägen på stationen.
Gullmarsplans mellanplan för Blå linje. Visionsbild: Region Stockholm / Sweco

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.