Trafiknämnden: Ja till plattformsdörrar på Gul linje 

Tisdag 18 mars fattade regionens trafiknämnd beslut om att tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska få ett nytt trafikstyrningssystem, automatisk drift, ballastfritt spår – och plattformsdörrar.

karta över gul linje och bild på kvinna som är på väg ombord på pendeltåg från en plattform med dörrar.

Det som kommer att märkas mest för framtidens resenärer är att gul linjen får glasdörrar på plattformen som öppnas först när tåget kommit in på till stationen.  

Här kan du läsa en artikel om plattformsdörrarna.

Beslutet innehåller även andra viktiga satsningar: ett nytt trafikstyrningssystem, automatisk drift och ballastfritt spår. I och med satsningarna ökar budgeten för utbyggnaden med cirka en miljard kronor. 

– Detta är investeringar som Region Stockholm bekostar helt och hållet – eftersom de lönar sig i det långa loppet, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan. 

Ballastfritt spår innebär att spåren är fastgjutna och ingen ballast – alltså makadam – behövs. Det nya trafikstyrningssystemet är nödvändigt för att linjen ska kunna trafikeras med självkörande tåg – automatisk drift – och kommer kunna användas om det kommer beslut om fler utbyggnader av tunnelbanan. 

Regionen kommer att tjäna in satsningarna på 10–20 år, tack vare lägre driftskostnader. 

I och med tisdagens beslut inleds genomförandefasen för depå, fordon och trafikstyrningssystem för Gul linje. 

Efter beslutet i trafiknämnden ska även regionfullmäktige fatta beslut om att lägga in åtgärderna i regionens budget 2026. Den totala budgeten för tunnelbaneutbyggnaden går från 54 miljarder kronor till 55 miljarder kronor, i 2016 års penningnivå. 

Gul linje till Älvsjö

Vi ska bygga en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den nya linjen får färgen gul och möjliggör tiotusentals nya bostäder med goda kommunikationer. Linjen avlastar befintlig kollektivtrafik och gör det enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm med nya smidiga bytespunkter. Byggstart är planerad till 2025 och byggtiden uppskattas till cirka 9 år.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.