Det som kommer att märkas mest för framtidens resenärer är att gul linjen får glasdörrar på plattformen som öppnas först när tåget kommit in på till stationen.
Här kan du läsa en artikel om plattformsdörrarna.
Beslutet innehåller även andra viktiga satsningar: ett nytt trafikstyrningssystem, automatisk drift och ballastfritt spår. I och med satsningarna ökar budgeten för utbyggnaden med cirka en miljard kronor.
– Detta är investeringar som Region Stockholm bekostar helt och hållet – eftersom de lönar sig i det långa loppet, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan.
Ballastfritt spår innebär att spåren är fastgjutna och ingen ballast – alltså makadam – behövs. Det nya trafikstyrningssystemet är nödvändigt för att linjen ska kunna trafikeras med självkörande tåg – automatisk drift – och kommer kunna användas om det kommer beslut om fler utbyggnader av tunnelbanan.
Regionen kommer att tjäna in satsningarna på 10–20 år, tack vare lägre driftskostnader.
I och med tisdagens beslut inleds genomförandefasen för depå, fordon och trafikstyrningssystem för Gul linje.
Efter beslutet i trafiknämnden ska även regionfullmäktige fatta beslut om att lägga in åtgärderna i regionens budget 2026. Den totala budgeten för tunnelbaneutbyggnaden går från 54 miljarder kronor till 55 miljarder kronor, i 2016 års penningnivå.