Blå linje till Södermalm
Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort via Södermalm och Hammarby Sjöstad.
Det här bygger vi
Från Kungsträdgården förlängs tunnelbanan under Saltsjön med station Sofia i Stigbergsparken som första station. Sofia blir en viktig knutpunkt för framtidens resenärer. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Station Hammarby kanal kommer att ligga under vattnet med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en uppgång i Hammarby Sjöstad vid Luma. Byggtiden är 10 år och trafikstart är år 2030.

Så långt har vi kommit
Kartan visar hur mycket av tunnlarna som har sprängts ut och var arbetet sker kommande veckor på. Kartan avser Blå linje till Södermalm, Nacka och Söderort. Kartan uppdaterades 31 maj 2023. Perioden avser juni 2023.
Från arbetsområdet på Blasieholmen sprängs tre tunnlar fram. Samtliga tre tunnlar befinner sig under Skeppsholmen.
På Södermalm befinner sig de tre norrgående tunnlarna under Saltsjön för att koppla spåren från Blasieholmen. Södergående sex tunnelfronter befinner sig i höjd med Vitabergsbergsparken och Malmgårdsvägen och sprängs fram i olika takt.
I Hammarby Sjöstad sker arbete i den ena norrgående tunneln under Hammarby kanal . Den andra norrgående tunneln befinner sig i höjd med Hammarby kaj. Södergående tunnlar befinner sig mellan Korphoppsgatan och Styrbordsgatan.
Tunnlarna från Mårtensdal har nått Norra Hammarbyhamnen och sprängningar sker i höjd med Mjärdgränd.
Nyheter
- Nyhet 2023-05-08
Halvvägs genom berget på Södermalm
- Nyhet 2023-03-28
Försök under jord för bättre arbetsmiljö
- Nyhet 2023-03-17
Stagborrning - viktigt moment för förankring av stödkonstruktion
- Nyhet 2023-01-23
Sista pålen på plats för station Sofia
- Nyhet 2023-01-23
Betong och stål gör nya tunnlar säkra
- Nyhet 2022-12-15
Godis får Flisan att klara smällarna
Undrar du något?
Skriv till SL:s kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.