Slutstation i dag – men kanske inte för alltid

Arenastaden, Barkarby, Fridhemsplan, Nacka och Älvsjö blir nya slutstationer när tunnelbanan byggs ut. Men möjligheten finns att dra spåren vidare i framtiden.

Nyhet  Arenastaden, Barkarby, Nacka, Nya tunnelbanan  2022-11-17
Visionsbilder av stationerna Barkarby, Nacka och Arenastaden

Det borras och sprängs för ny tunnelbana just nu i många delar av Stockholm. Dessutom pågår planeringen av en helt ny linje. Totalt ska det bli 18 stationer och tre mil nya spår fram till mitten av 2030-talet. Här kan du se hur spårlinjekartan kommer att se ut då. Ansvariga för att allt detta ska byggas är Regions Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana 

Vårt uppdrag är att genomföra de utbyggnader som just nu är beslutade. Men genom att bygga alla slutstationer på ett sätt som gör det tekniskt möjligt att dra linjerna vidare så framtidssäkrar vi utbyggnaden, säger Stefan Persson, avdelningschef på nya tunnelbanan.  

Stefan Persson, avdelningschef
Stefan Persson, avdelningschef

Ska ge stor nytta 

Ett exempel är i Nacka, där utbyggnaden går till Nacka Forum, men där det kommer att vara möjligt att dra spåren vidare österut, om det kommer sådana beslut. 

Utbyggnaden av tunnelbanan hänger ju nära ihop med stadsutvecklingen. Tunnelbanan är kapacitetsstark, men det kostar en hel del att bygga. Förenklat kan man säga att den måste gå till områden där det bor tillräckligt många människor, för att ge så stor nytta som möjligt, säger Stefan Persson.  

Bra att bygga ihop? 

En annan fortsättning som ofta nämns är möjligheten att bygga ihop det som i dag är linje 10 och 11, genom att fortsätta på tunnelbanan till Barkarby hela vägen till Hjulsta. 

Det kommer att vara fullt möjligt att göra rent tekniskt. Det ser vi till genom att placera spåren i Barkarby på ett smart sätt. Men ett sådant beslut ställer en hel del krav på att utreda hur trafikeringen av en sammanbyggd linje kan passas in i systemet, säger Stefan Persson.  

Alla de nya slutstationerna kommer att vara teknisk möjliga att bygga vidare från – även på den helt fristående linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö finns det möjlighet att förlänga spåren i framtiden. 

Det här är förstås klokt att tänka in redan när vi planerar, men det är också viktigt att komma ihåg att allt som är tekniskt möjligt inte behöver innebära att det är en klok investering för resenärerna, i alla fall inte just nu. Men framtidens stadsplanerare ska i alla fall inte begränsas av hur vi har tänkt och byggt, säger Stefan Persson.  

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00