– Det är en mäktig känsla att komma ner till stationen, både för att den är så stor och för att det nu börjar bli lättare att föreställa sig hur det kommer att bli när det är klart, säger Peter Dahl, samordnande projektledare produktion.
Bilden är tagen i ena änden av stationen, mot Barkarby och Veddesta. Längst ner syns spårtunnlarna där tågen kommer att gå och ovanför tunnelrören ska rulltrapporna komma ner.
– Vi har sprängt ut ungefär 70 procent av allt berg totalt på hela sträckan och nu börjar vi med nästa fas. Tunnlarna och bergrummen ska bli till tunnelbana. Det är allt från att gjuta betong, dra spår och el till att få konsten på plats på stationerna, så det tar några år, säger Peter Dahl.

Tunnelbanan till Barkarby började byggas våren 2018. Det är en förlängning av Blå linje från Akalla, med två stationer, Barkarbystaden och Barkarby. 2026 kommer de första resenärerna att kliva på tåget här.