Här går nya tunnelbanan nedför
De enorma hålen som behövs för snabbhissarna vid stationerna Sofia, Gullmarsplan och Nacka byggs med både borrning och sprängning. Så här långt har jobbet kommit just nu.
De nya plattformarna för Blå linje vid station Sofia och Gullmarsplan kommer att ligga så djupt att resenärerna når dem med stora, snabba hissar istället för rulltrappor. Vid station Nacka blir det hissar vid uppgången i Jarlaberg.
Hisschakten byggs genom så kallad raiseborrning. Det innebär att man först borrar ett mindre hål rakt ner och sedan fäster en borrkrona och borrar ett större hål nerifrån tunneln upp till markytan.
Sofia
Vid station Sofia blev man helt klar fredag 8 september med det större hålet som är 3,5 meter i diameter. Snart är det dags att börja spränga ut schaktet till dess fulla bredd på 19 meter. Schaktet är 86 meter djupt.
Här kan du läsa mer om raiseborrning.
Gullmarsplan
Vid Gullmarsplan är borrningen av det mindre hålet (3,5 meter) klar och nu har man även sprängt ut schaktet uppifrån och ned. Berget som sprängts ut har fallit ned genom hålet och sedan transporterats ut genom arbetstunneln.
För att få raka konturer på schaktet har man även sågat i berget genom så kallad vajersågning.
Schaktet är 50 meter djupt och hålet har en omkrets på 64 meter där den längsta sidan är cirka 20 meter bred. Under arbetet med schaktet har man även gjutit betongsektioner längs väggen som ska stötta de framtida hissarna.
Nacka
I Nacka blev det under sommaren genomslag för två djupa schakt från marknivå till den nya stationen 40 meter ner. Under hösten fortsätter arbetet i Nacka med att spränga ut utrymmet så att sex stora hissar ska få plats.
Läs mer om arbetet med hiss- och ventilationsschakt vid station Nacka.
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00