Stort intresse och många synpunkter om tunnelbana till Älvsjö

Nära 300 synpunkter kom in från myndigheter, organisationer, allmänhet och olika intressegrupper under det senaste samrådet om tunnelbana till Älvsjö. Nu är alla sammanställda och besvarade.

Nyhet  Älvsjö, Nya tunnelbanan  2024-11-25
Karta över den planerade tunnelbanesträckan från Liljeholmen till Älvsjö med stationerna Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga höjden och Älvsjö markerade, samt en porträttbild av en kvinna med ljust hår och glasögon, klädd i en ljusblus.
"Det stora intresset och alla synpunkter ger oss ett bra underlag i den fortsatta planeringen, det är positivt", säger Kajsa Nilsson, projektledare för planering av Gula linjen. Foto: Region Stockholm

Det stora intresset och alla synpunkter ger oss ett bra underlag i den fortsatta planeringen, det är positivt, säger Kajsa Nilsson, projektledare för planering av Gula linjen

Många som har tyckt till uppskattar den nya tunnelbanelinjen, men det finns också en hel del farhågor och oro.

– Ja, det är flera personer som uttrycker oro för arbetsområdet i Trekantsparken vid Liljeholmen, framför allt hur tunnelbanebygget kan komma att påverka miljö, tillgänglighet och trygghet i området, säger Kajsa Nilsson.

– Nu har vi hittat en ny lösning där vår bodetablering istället kan placeras söder om Nordströms trä. Där påverkar den inte parken och besökarna i lika stor utsträckning. Vi fortsätter också arbetet med att undersöka hur arbetsplatsen kan utformas med hänsyn till parkens användning och för att inte skapa otrygga platser, fortsätter hon.

Från närboende och verksamheter syns också en oro kring byggtiden och de störningar som kan uppstå.

– Att bygga tunnelbana i tätbebyggda områden går inte att göra utan att det märks. Vi jobbar hårt med att begränsa störningar från våra arbeten och har många goda erfarenheter med oss från de utbyggnadsgrenar som byggs just nu. När vi närmar oss byggstart kommer berörda att få mycket mer och detaljerad information om detta. 

De flesta av Gula linjens stationer kommer att ha snabbhissar istället för rulltrappor, något som det kommit in flera synpunkter på.

– En del utrycker oro kring säkerhet och trygghet med just hisslösningar. Det är synpunkter som vi känner igen, eftersom vi redan idag bygger djupa stationer med snabbhissar. Det blir en smidig och bekväm resa för resenären och vi har ett genomtänkt säkerhetskoncept om stationen skulle behöva utrymmas, säger Kajsa Nilsson.  

Här kan du läsa mer om just hissar och djupa stationer.

Om du vill läsa alla inkomna synpunkter och nya tunnelbanans svar så finns de att ta del av här.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00