“Hustomtar” håller ordning när tunnlar ska bli tunnelbana

Under flera år har sprängningar och borrningar i berget orsakat både buller och störningar för många boende nära bygget av nya tunnelbanan. Men nu är tunnelsprängningarna avklarade för hela sträckan från Kungsträdgården mot Nacka och Söderort och bergtunnlarna ska förvandlas till tunnelbana.

Nyhet  Blasieholmen/Skeppsholmen, Nya tunnelbanan, Södermalm  2025-02-26
Foto: Region Stockholm/Martin Thelander

– I stället för att ta ut bergmassor handlar det om att transportera in människor och material för att bygga klart stationer och tunnlar. Arbeten kommer i perioder att pågå dygnet runt. Men normala tider är 07.00–22.00 och transporterna blir inte lika tunga och inte heller lika många till antalet. Vi kommer fortfarande märkas, men på ett helt annat sätt än tidigare, säger Mats Vornanen, Projektledare för samordning och logistik.

Det är arbetsområdet vid Blasieholmen som är först ut att gå in i den nya fasen. Sedan kommer de övriga områdena längs sträckan från Kungsträdgården till Nacka och Söderort att successivt byta skede under en tvåårsperiod.

Mest störningar blir det där de nya stationerna byggs och vid arbetstunnlarna där transporterna kör upp och ner till arbetsområdena under jord.  

Läs mer om ditt område här.

Samordning och logistik en central del

Även om det är lite lugnare ovan jord sker det väldigt mycket under jord. Inte mindre än 15 olika entreprenader inom bygg, installation och BEST (bana, el, signal och tele) ska samsas i de nya tunnlarna från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Och för att få det att ske så smidigt som möjligt finns ett helt eget projekt som ska sköta samordningen och logistiken.

Man i kavaj och randig skjorta står utomhus framför gröna träd.
Mats Vornanen, projektledare för samordning och logistik längs utbyggnaden till Nacka och Söderort. Foto: Region Stockholm

– De blir lite som tunnlarnas hustomtar som skapar ordning och reda. Det här sättet att jobba är mer kostnadseffektivt, minskar dubbelarbete och vi utnyttjar resurserna på smartast sätt, säger Mats Vornanen.

Gemensamma bussar ner till tunneln

”Hustomtarna” samordnar allt arbetsmiljöarbete, alla transporter, byggbodar, övervakning, spårsäkerhet och brandskydd för alla 15 byggentreprenörerna. Med många olika roller samtidigt på trånga ytor är det avgörande att logistiken fungerar. Istället för att varje företag ska köra ner med egna fordon blir det gemensamma bussar för yrkesarbetarna.

– På det här sättet koordinerar vi transporter, material och säkerhet så att arbetsplatserna fungerar så smidigt som möjligt. Dessutom minskar störningarna ovan jord, eftersom det behövs färre transporter, säger Mats Vornanen.

Vill du veta mer om hur det går till att bygga tunnelbana? Här kan du se en bild som beskriver de olika faserna. Tunnelbanan till Nacka och Söderort är nu på väg in i fas 3. Klicka på bilden för att se den i full storlek:

Illustration som visar byggprocessen för en tunnelbanestation i fem faser, med tillhörande texter. Fas 1: "Borra och spränga ut arbetstunnlar" – maskiner borrar en första tunnel. Fas 2: "Borra och spränga ut spårtunnlar och stationer" – en större tunnel och stationsutrymme formas. Fas 3: "Bygga stationer under och ovan jord" – konstruktion av plattformar, rulltrappor och byggnader på marknivå. Fas 4: "Installera och testa" – inredning, belysning och teknik installeras. Trafikstart: "Nu är nya tunnelbanan klar!" – färdig station med resenärer och ett ankommande tåg.
Nya tunnelbanans olika faser. Illustration: Martin Thelander/Region Stockholm

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00