Förslag: Gula linjen får plattformsdörrar 

Den nya tunnelbanelinjen blir helt fristående från resten av tunnelbanan. Det öppnar för nya tekniska lösningar som självkörande tåg – och plattformsdörrar.

Nyhet  Älvsjö, Nya tunnelbanan  2025-03-07
En person i svart kappa kliver på ett tunnelbanetåg genom öppna glasdörrar vid en perrong. I bakgrunden syns speglingar av andra resenärer och en skylt med texten "Stockholm Odenplan"
Så här ser plattformsdörrarna ut på pendeltågstationen Stockholm Odenplan.

På mötet den 18 mars väntas trafiknämnden i Region Stockholm fatta beslut om att starta genomförandefasen för depå, fordon och trafiksystem för den nya gula linjen. I det beslutet ingår att plattformarna på tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö får glasdörrar som öppnas när tåget kommer.   

– Vi har på uppdrag av politikerna i nämnden utrett möjligheterna. I och med att vi bygger nytt och inte förlänger dagens tunnelbana kan vi ha nya lösningar som inte finns i resten av tunnelbanan, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.  

Johan Brantmark,
Johan Brantmark.

Plattformsdörrar förbättrar luft och klimat på plattformen, men allra viktigast är att de förhindrar att folk hamnar på spåret. Plattformsdörrarna på Gul linje innebär en ökad kostnad för regionen med cirka 350 miljoner kronor i dagens prisnivå. 

– Att ha med detta redan nu och tillsammans med resten av trafiksystemet är väldigt mycket billigare jämfört med att lägga till det i efterhand, med separat upphandling och installation, säger Johan Brantmark. 

I dag är det inte aktuellt med plattformsdörrar på de nya stationerna på förlängningarna av Blå och Grön linje som håller på att byggas.

På de tolv stationerna och på dagens 100 befintliga tunnelbanestationer innebär det stora kostnader och en hel del krångel att sätta in plattformsdörrar. Till exempel att olika tåg har dörrarna olika placerade och att signalsäkerhetssystemen som används inte är anpassade för plattformsdörrar. Kostnaden finns inte heller med i budgeten för utbyggnaden av Blå och Grön linje.  

– Men vi bygger till exempel plattformskanter som tål tyngden och förbereder el, för att göra det möjligt att installera plattformsdörrar i ett senare skede, om det kommer ett sådant beslut, säger avdelningschef Stefan Persson. 

Stefan Persson
Stefan Persson.

Redan idag görs en hel del för att förhindra att någon trillar eller hoppar ner på spåret, till exempel videoövervakning där man med hjälp av AI upptäcker riskbeteenden och kan gripa in. Detta finns på 15 tunnelbanestationer och SL bedömer att det har räddat 17 liv.  Dessutom utvidgas säkerhetszonen i ändarna på plattformen, med målade linjer som man inte får kliva innanför och så finns det skyltar med nummer till en hjälplinje för den som mår psykiskt dåligt. 

– Allt detta har visat sig ha god effekt och kommer att finnas på de stationer vi är i full färd med att bygga just nu, säger Stefan Persson.  

Gul linje till Älvsjö 

Snart börjar bygget av en helt ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Den nya linjen får färgen gul och byggs för att möjliggöra tiotusentals nya bostäder, avlasta befintlig kollektivtrafik och göra det enklare att resa mellan centrala och södra Stockholm. Byggstart är planerad till 2025 om alla tillstånd är klara. Byggtiden uppskattas till cirka 9 år.

Klicka här för att läsa mer om Gul linje till Älvsjö 

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00