Rusningstrafik under jord – de tar bussen för att bygga tunnelbana 

Tunnelbanan på de nya sträckorna har inte börjat rulla än. Trots det är det rusningstrafik under jord. När arbetet mer och mer börjar handla om installationer behövs fler människor och mer material i tunnlarna. Då är bussar i skytteltrafik till underjorden en effektiv lösning.

Människor i gula arbetskläder går in i en buss.

För att det inte ska bli så trångt i tunnlarna bussas de som arbetar med tunnelbanan ner under jorden.

Att åka kollektivt till jobbet är väldigt vanligt. Närmare 700 000 ger sig ut i Stockholmstrafiken varje dag. Något som inte är lika vanligt är att ta bussen till ner under jord för att bygga framtidens kollektivtrafik. Men på flera platser där Stockholms nya tunnelbana byggs ut är det faktiskt vardag.  

– Det är hundratals personer som ska upp och ner i tunnlarna flera gånger om dagen. Det skulle bli väldigt trångt om alla tog bilen, säger Thomas Emilsson, byggledare betong vid arbetet i Barkarby. 

Det är inte bara fler människor som arbetar i tunnlarna. Allt material som behövs för att göra tunnlar till tunnelbana ska fraktas ned och hanteras på plats. Samtidigt ska det också finnas utrymme för hjullastare, mobilkranar och andra maskiner som behövs i arbetet. 

– Det är bättre att ge plats åt byggmaterial och förnödenheter som behövs här nere istället för massa bilar som bara transporterar folk. Dessutom minimerar vi brandrisker när bilarna får stanna ovan jord, säger Thomas Emilsson. 

Människor i gula arbetskläder och hjälmar sitter på en buss.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.