Trång testkörning med trailerbil

Lång trailerbil i trång tunnel – det är en av utmaningarna när den första rälsen för Blå linje till Nacka och Söderort ska ner i tunneln. Nu har ekipaget provkörts hela vägen ner under jord.

Lastbil i en mörk tunnel.

Testkörning. Den gamla arbetstunneln på Blasieholmen bjuder på en utmaning när rälsen så småningom ska transporteras under jord. Bild: Kristina Eliasson/Region Stockholm

Den 24 meter långa trailerbilen ska lastas med räls och strömskenor och nattetid köra genom centrala Stockholm till arbetsområdet på Blasieholmen. Här finns tunnelmynningen som levt kvar sedan det förra bygget av Blå linje på 1970-talet. Den återanvänds nu när tunnelbanan förlängs från Kungsträdgården.  

– I de nya arbetstunnlarna kan man köra två fordon i bredd. Men den här gamla tunneln är trång och har skarpa kurvor, säger Sebastian Anderblad, kontraktsledare för entreprenaderna bana, mark och strömskena på Region Stockholm.

Rutinerad chaufför och ny bil

Enligt de digitala körspårsanalyserna som gjorts ska det ändå gå att köra ner rälsen den vägen. Men för att vara helt säker har en provkörning genomförts.  

– Entreprenören som ska sköta transporterna har köpt in en ny trailerbil som man kan justera längden på. Och vi har en väldigt erfaren chaufför som tidigare har kört räls till Citybanan. Det är verkligen ett hantverk att köra den här bilen under de här förutsättningarna, säger Sebastian Anderblad.  

Transporter i tolv nätter

Provkörningen visade att vägen genom stan, från Roslagstull via Birger Jarlsgatan till Blasieholmen, kommer fungera utan att göra några anpassningar av trafikmiljön. Men väl inne på arbetsområdet behöver marken jämnas ut strax innan nedfarten till tunneln. Den riktiga leveransen av rälsen startar senare i år och kommer att pågå i tolv nätter. Sedan väntar ytterligare leveranser av makadam och slipers innan arbetet med att lägga rälsen startar till våren.  

Så levereras rälsen och strömskenorna 

1. Transport på 24 meter lång trailerbil genom centrala Stockholm nattetid
2. Trailerbilen kör ner under jord via den gamla arbetstunneln på Blasieholmen
3. Rälsen och strömskenorna lastas av under jord och trailerbilen fälls ihop till cirka 17 meter. 
4. Trailerbilen vänder i ett stort växelrum under jord och kör ut samma väg.

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart 2030.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.