Sedan hävningen har intensivt arbete pågått på många fronter. Regionen har tagit över arbetsplatsen och jobbat med att kartlägga kvarvarande arbeten, säkra tunnlarna, avetablera och städa ur, så att nästa gäng kan börja jobba.
– Vi har också skickat ut en första, mindre upphandling för arbeten som inte kan vänta, i augusti räknar vi med att det börjar jobbas på arbetsplatsen igen, säger projektchef Theresa Millqvist.

Arbetet med att analysera hur den stora entreprenaden kan fördelas på bästa sätt och att ta fram förfrågningsunderlag är också i full gång. Den upphandlingen skickas ut tidig höst och de arbetena kan förhoppningsvis starta runt årsskiftet.
– Det är i sådana här extrema lägen som det verkligen visar sig om man har en stark intern kultur. Alla ställde om direkt, kavlade upp ärmarna och tog tag i det som behövde göras – det gör mig stolt över oss och vår organisation, säger förvaltningschef Per Ling-Vannerus.
För tre år sedan hävde förvaltningen kontraktet med SBT i Barkarby, på grund av omfattande problem för entreprenören att klara villkoren i kontraktet. Där pågår nu en juridisk tvist, men det är inte säkert att samma sak händer nu.
– Det finns inget självändamål med en juridisk tvist. Det viktiga för oss är att hitta en konstruktiv väg framåt, primärt genom förhandlingar, säger Per Ling-Vannerus.

