2020-10-01
Idag, den 1 oktober, är det precis 70 år sedan banden klipptes för den första tunnelbanelinjen i Stockholm, från Slussen till Hökarängen.
Då liksom nu hängde utbyggnaden av tunnelbanan tätt ihop med behovet av nya bostäder. Då var det Bagarmossen och Vällingby som växte fram, nu heter de nya områdena Barkarbystaden och Södra Hagalund.
Här invigs tunnelbanan i Bagarmossen i november 1958. Foto: Gunnar Ekelund, Spårvägsmuseet.
Den första tunnelbanan, det som idag är Gröna linjen, ligger väldigt nära ytan. På 40- och 50-talet byggde man tunnelbana genom att gräva upp gatorna ovanifrån. En metod som skulle vara omöjlig att använda idag, när trafiken är så mycket mer intensiv. Idag borrar vi oss istället fram genom Stockholms berggrund av granit och de nya stationerna kommer att ligga långt under jord. Allra djupast kommer Sofia på Södermalm att vara – runt 100 meter ner!
I korsningen Sveavägen – Kungsgatan syns det tydligt hur man grävde fram tunnlarna ovanifrån. Foto: John Kjellström, december 1947, Stockholms stadsmuseum.
Strax efter att den första linjen invigts började man diskutera om inte tunnelbanan borde ha konst på stationerna. 1957 kunde stockholmarna se den första integrerade konsten, på T-centralen . Idag har nästan alla de 100 stationerna konst och det är en tradition som fortsätter när tunnelbanan växer. Alla nya stationer kommer att ha ett helt eget konstnärligt uttryck.
Konstnären Erland Melanton framför sin glasmosaikvägg T-Centralen. Foto: Gunnar Ekelund, 30 juli 1958, Spårvägsmuseet.
2026 är det dags för nästa tunnelbaneinvigning. Enligt planerna ska Blå linje till Barkarby vara färdig då och redo för att ta emot nya generationer resenärer i minst 100 år till.
Bilderna i artikeln kommer från Stadsmuseet och Spårvägsmuseet. Den översta bilden visar invigningen tunnelbanelinjen Slussen – Hökarhängen. Foto Svenska Dagbladet, John Kjellström. 1950, Stockholms stadsmuseum