Högtryck vid Gullmarsplan

Allting rör sig vid Gullmarsplan. Tunnelbanetåg och tvärbana kommer och går. Bussar och bilar susar förbi i alla väderstreck. Resenärer skyndar. Även bygget av nya tunnelbanan rör sig framåt – samtidigt som kollektivtrafiken rullar enligt tidtabell.

Nyhet  Nya tunnelbanan, Söderort  2023-05-03
Delprojektledare Angelica Rosenlund vid den del av tunneln som ska frysas.

– Just nu står vi i biljetthallsnivå. Den som kommer med blå linje kommer att kunna ta hissen upp hit för att sedan byta till grön linje, säger Angelica Rosenlund, delprojektledare för Blå linje till Söderort.

Precis intill det befintliga spårområdet vid Gullmarsplan bygger man nu det stora hisschaktet som ska gå 70 meter ner till plattformsrummet.

Hisschaktet byggs precis intill befintliga tunnelbanan. Men trafiken kan ändå gå som vanligt. Foto: Region Stockholm

– Vi spränger på fasta tider och anpassar oss efter tunnelbanetrafiken. Så all trafik kan gå precis som vanligt, säger Angelica Rosenlund. Arbetet med Blå linjes nya tunnlar och stationsutrymmen pågår på många olika platser kring Gullmarsplan.

Plattformsrummet

Vi tar oss ner till det kommande plattformsrummet som nu är utsprängt i sin helhet. Angelica Rosenlund pekar en bit bort mot två tunnelöppningar som skymtar i den södra änden.

– Där har vi nu byggt cirka 15–20 meter  spårtunnlar som leder vidare mot Slakthusområdet och Sockenplan. Samtidigt pågår jobbet med att ta ut berget från det andra hållet.

I taket syns  dränmattor som sätts upp för att leda bort vattnet som annars skulle droppa ner på plattformen.

Plattformsrummet vid Gullmarsplan. Foto: Region Stockholm

Frysning vid Mårtensdal

På den norra sidan om stationen arbetar man just nu med en del av tunnlarna som behöver passeras med en ovanlig metod.

– Här har vi en passage med väldigt dålig bergtäckning. Därför har vi valt att ta oss förbi genom att frysa berget innan vi börjar spränga och därefter förstärka berget med ett lager betong, det som kallas betonglining.

Just nu borras det 30–40 meter långa hål, där det ska in rör som med hjälp av stora kylaggregat fryser ner berget. Senare i år, när berget frysts ner, kan  man börja spränga  tunneln och under nästa sommar har hela tunneln sprängts ut.

En specialborrigg är på plats för att borra fryshålen. Foto: Region Stockholm

Läs mer: Coolt tunneljobb – här ska berget frysas ner

Mot den norra uppgången vid Mårtensdal är rulltrappsschaktet helt utsprängt. Och utrymmet för uppgångens biljetthall och teknikrum blev klara redan för några år sen för att möjliggöra husbygget ovanpå.

Läs mer: Här är stationsutrymmen redan klara

Runda hål med raiseborrning

Förutom alla publika utrymmen behövs det även byggas utrymmen för ventilation. Luften från Gullmarsplans station kommer att vädras ut via ett ventilationstorn i Koleraparken.

50 meter under står Angelica Rosenlund och lyser med ficklampa mot det 4,5 meter breda hålet som borrats med så kallad raiseborrning, vilket gör att det är helt runt.

Ventilationsschakt mellan tunneln och Koleraparken. I Koleraparken byggs ett ventilationstorn. Foto: OHLA Sverige.

Raiseborrning används även vid bygget av hisschaktet, där framtidens resenärer ska ta sig mellan Gullmarsplans biljetthall och den nya plattformen. Genom hålet lastas sprängmassorna ner till plattformsrummet och därefter  ut genom arbetstunneln.

Hissarna vid Gullmarsplan kommer gå 70 meter ner till Blå linje. Till vänster syns ett lock som täcker hålet där sprängmassorna från hisschaktet lastas ut. Foto: OHLA Sverige.

Läs mer om raiseborrning.

Så hur märker resenärerna av arbetet som pågår vägg i vägg med tunnelbanan och tvärbanan?

– Sprängningarna märker man av eftersom de låter en del, men vi förbereder alltid med information på stationen inför varje sprängning så att man ska vara beredd. Men kollektivtrafiken flyter på som vanligt, trots alla stora arbeten vi håller på med, det tycker jag att vi ska vara stolta över, säger Angelica Rosenlund.

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00