Juridisk process efter kontraktshävning påbörjad
Den tidigare entreprenören i Barkarby har lämnat in två stämningsansökningar till Stockholms tingsrätt.
– Att det skulle bli en juridisk process var väntat. Det är tydligt att vi står mycket långt ifrån varandra och inte är överens, varken om vad som har hänt eller vem som ska stå för kostnaderna, säger Jörgen Niklasson, avdelningschef på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Entreprenören vill att tingsrätten ska ta ställning till om SL Nya Tunnelbanan AB är skadeståndsskyldigt för den skada entreprenören påstår sig ha drabbats av på grund av hävningen. Dessutom vill entreprenören ha tillbaka pengarna från den fullgörandegaranti på 167 miljoner kronor som förvaltningen utlöste i somras, för att säkra en del av pengarna som entreprenören kostat.
En fullgörandegaranti är en form av försäkring hos en bank som kan utlösas om entreprenören inte fullföljer sitt åtagande och finns i alla nya tunnelbanans stora entreprenader.
– Fullgörandegarantin täcker inte på långa vägar den faktiska kostnaden. SBT Sverige AB har orsakat oss – och i förlängningen skattebetalarna – mycket stora kostnader. Vi är inte klara med vår sammanställning ännu, men det handlar om många miljoner kronor som vi kommer att kräva av dem, säger Jörgen Niklasson.
Det är inte klart ännu när det kan bli aktuellt med tingsrättsförhandlingar. Nere i tunnlarna i Barkarby är arbetet i full gång:
– Arbetet på plats går bra nu, men entreprenören som tog över har fått ägna en hel del tid åt att återställa illa utförda arbeten. Vi har en tuff tidplan, men vi och våra entreprenörer tror på den och vi jobbar hårt för att klara trafikstart 2027, säger Jörgen Niklasson.
Läs mer:
Klart: Tunnelbana till Barkarby färdig 2027
Klart för återstart i Barkarby
Nu startar upphandlingen av ny entreprenör i Barkarby
Kontraktet hävt för berg- och anläggnings-entreprenaden i Barkarby
Pressfrågor
Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30
För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.
Har du frågor?
Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00