Positiva resultat från stort test av bergmassor

Normal hantering av krossade bergmassor utgör inte någon risk för försurning eller urlakning och inte någon risk för negativ miljöpåverkan. De slutsatserna kommer fram i den första delrapporten från det storskaliga test av tunnelberg som Region Stockholm driver sedan 2022.

Bild på krossad sten och Niklas Bergman, förvaltningschef.

I Stockholmsregionen har berg från tunnelbyggen hanterats cirkulärt i mer än hundra år – utan att någon negativ miljöpåverkan konstaterats. Men sedan några år har nya restriktioner för svavelhalter i berget börjat tillämpas av olika aktörer och tillsynsmyndigheter i länet.

– Det sker utan ny evidens, utan ny kunskap om negativ miljöpåverkan och utan nya riktlinjer från myndigheter. Vi måste köra bort stora mängder bergmassor, med tio gånger högre koldioxidutsläpp och kraftigt ökade kostnader som följd, 600 miljoner kronor hittills, säger förvaltningschef Niklas Bergman.

Fyra personer i varselväst och bygghjälm tittar ner i ett stort plastkärl.
Tidigare i år besökte politiker från Region Stockholm och Stockholm stad det storskaliga laktestet. På bilden syns trafikregionråd Anton Fendert (MP) och klimat- och miljöborgarråd Åsa Lindhagen (MP).

För att kunna ta fram nya, rimliga riktlinjer för svavelhalter i berg behövs mer forskning. Därför driver Region Stockholm ett storskaligt test med berg från tunnelbaneutbyggnaden. Berget är krossat till fraktioner som används i bygg- och anläggningsbranschen. I drygt två år har berget utsatts för både naturliga och påskyndande processer för att testa om det blir någon försurning eller om det sker urlakning av ämnen ur berget.

– Nu kan vi vetenskapligt belägga det vi trodde, att det går utmärkt att använda tunnelberg cirkulärt på samma sätt som vi har gjort i Stockholm i mer än 100 år, säger Niklas Bergman.

Under den tid som testet pågått, cirka två år, visar det alltså inte på någon risk för försurning eller urlakning vid normal hantering av berget. Nu kommer testet att fortsätta i ytterligare två år, för att se om resultaten står sig.

Här kan du läsa en populärvetenskaplig text om testet och den första rapporten.

Här hittar du hela rapporten.

Blå linje till Barkarby

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Utbyggnaden förenklar arbetspendling för många genom nya resmöjligheter och kortare restider. Samtidigt möjliggörs byggandet av nya bostäder i Veddesta och Barkarbystaden. För alla som reser kollektivt blir Barkarby en viktig knutpunkt med flera trafikslag. Trafikstart 2027.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.