– Det är här man kommer att stå för att kliva på tunnelbanan och åka vidare mot Kista eller T-centralen, eller ännu längre, säger Peter Dahl, samordnande projektledare för Blå linje till Barkarby.
Han står mitt i plattformsutrymmet för Barkarby tunnelbanestation. I de båda ändarna av den stora, valvformade tunneln pågår arbeten, i den ena maskinskrotas berget efter en sprängning (bitar av berg hackas bort) och i den andra änden sprutas berget med betong för förstärkning.
Maskinskrotning i plattformsutrymmets ena ände, mot uppgången i Veddesta.
Två uppgångar
Peter Dahl pekar mot ena änden och förklarar att det blir tunnelbaneuppgången nära gamla Veddesta centrum.
– Uppgången kommer att ligga i en framtida byggnad nära Veddestavägen, berättar han.
Klicka här och läs mer om arbetet med uppgången i Veddesta
I den andra riktningen kommer den andra uppgången ligga, med anslutningen till flera reseslag – tunnelbana, regionaltåg, fjärrtåg, pendeltåg och bussar.
Peter Dahl, samordnande projektledare, utanför arbetstunneln i Veddesta där arbetet med plattformsutrymmet pågår.
– Så man kommer till exempel kunna komma med tåg från Västerås och byta till tunnelbana mot Kista.
Två års arbete
Plattformsutrymmet, som är 250 meter långt, 20 meter brett och omkring 15 meter högt, ligger på omkring 30 meters djup.
– Nu är plattformsutrymmet nästan helt utsprängt så bergarbetet är nästan klart i den här delen av utbyggnaden. Vi har jobbat i ungefär två års tid och att vi kommit så här långt är mycket tack vare duktiga medarbetare hos entreprenören, projektören och i vår organisation på Region Stockholm.
Klicka här och läs mer om Blå linje till Barkarby
Förutom den del där resenärer kommer att stå och vänta på tågen så behövs en mängd andra utrymmen. Bland annat har man byggt serviceutrymmen och skapat plats för utrustning för el, ventilation och vattendränering.
Planerad trafikstart 2026
Allra längst bort, efter Veddesta-uppgången ska det byggas tunnlar med uppställningsspår för att kunna parkera tunnelbanetågen för service och underhåll när det behövs.
Hela den nya sträckan mellan Akalla och Barkarby blir drygt 4 kilometer lång och enligt planen ska den vara klar för trafik år 2026.