Skip to main content

Utbyggd depå i Högdalen

När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut och användas av både Grön, Blå och Gul linje. En ny spårtunnel byggs för att ansluta depån och tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen.

Tåg behöver parkeras, städas och underhållas när de inte är ute i trafik och det görs i depåer. I tunneln mellan Högdalsdepån och tunnelbanans Farstagren byggs också en stor uppställningshall under jord, där tunnelbanetågen kan parkeras när de inte är i trafik eller på service inne i depån.

Klicka här för att läsa mer om projektet och se vår film

Klicka här för att läsa om var vi arbetar just nu

 

Läs mer i vårt nyhetsbrev:

PDF icon Depå Augusti 2020.pdf

 

Digitalt informationsmöte om nya tunnelbanans arbeten vid Örbyleden/Hauptvägen

Den 15 december genomförde vi ett digitalt möte om våra arbeten med utbyggd depå i Högdalen och den arbetstunnel som behövs vid Örbyleden/Hauptvägen. 

Klicka här för att se mötet i efterhand

Klicka här för att läsa inkomna frågor och svar (PDF)

Byggstartsinfo Örbyleden/Hauptvägen (PDF)

 

Nyheter