- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Frågor och svar
Varför ska tunnelbanan byggas ut?
Vi blir allt fler invånare i Stockholms län. Många flyttar hit från andra delar av Sverige och andra länder. I regionen föds närmare 30 000 barn varje år. Det ställer krav på både fler bostäder och bättre resmöjligheter. Utbyggd kollektivtrafik behövs för att fler bostäder med bra kommunikationer ska kunna byggas, så att regionen kan fortsätta att växa på ett hållbart sätt.
Totalt kommer 130 500 nya bostäder som får direkt nytta av nya tunnelbanan att byggas.
Två förhandlingar
Besluten att bygga ut tunnelbanan kommer från två förhandlingar. Det här kom parterna överens om:
2013 års Stockholmsförhandling
I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad. Avtalet innebär att:
- tunnelbanan byggs ut till Arenastaden, Barkarby, Nacka och Söderort
- depån i Högdalen byggs ut.
- kommunerna bygger totalt 78 000 nya bostäder i tunnelbanans närområde.
Sverigeförhandlingen 2017
Våren 2017 skrevs ett avtal om storstadsåtgärder i Stockholm. För tunnelbanan innebär avtalet:
- ytterligare en station på Grön linje och 4 000 bostäder i dagens Hagalunds industriområde.
- ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö och 48 500 bostäder.
Vem bygger ut tunnelbanan?
Region Stockholm har en egen förvaltning, förvaltning för utbyggd tunnelbana som ansvarar för bygget av nya tunnelbanan. Förvaltningen handlar upp entreprenörer som sedan utför byggarbetet.
När tunnelbanan är klar lämnas den över till regionens trafikförvaltning (SL) som sköter driften.
Här kan du läsa om upphandling av entreprenörer och se en lista på tecknade kontrakt.
Hur ser framtidens tunnelbanekarta ut?
Blå linje förlängs från Akalla till Barkarby. Den blåa linjen byggs även ut från Kungsträdgården via Södermalm till Nacka. Grön linje förlängs från Odenplan till Arenastaden. Dessutom byggs en helt ny gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
Vad kostar den nya tunnelbanan?
Staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad bekostar tillsammans utbyggnaden av den nya tunnelbanan med totalt 54 miljarder kronor i 2016 års penningnivå. I det ingår planering, projektering och bygge av 18 stationer och tre mil spår.
Staten står för ungefär hälften av kostnaden och de pengarna kommer till största delen från trängselskatterna.
När är det klart?
Planerad trafikstart för tunnelbanan till Barkarby är 2027. För tunnelbanan till Arenastaden är planerad trafikstart 2028. För tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort är planerad trafikstart 2030. Tunnelbanan till Älvsjö har planerad byggstart 2025 och trafikstart 2034.
Hur byggs tunnelbanan?
Det allra mesta av tunnlarna byggs genom att vi borrar och spränger oss igenom berget.
Spårtunnlarna på den gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö kommer att byggas med en annan metod, där två gigantiska tunnelborrmaskiner tar sig igenom berget för att bygga två parallella tunnelrör.
Hur bestäms linjesträckningarna och var de nya stationerna ska ligga?
Sträckningar och stationer beslutades i Stockholms- och Sverigeförhandlingen, läs mer om dem ovan. De exakta placeringarna arbetas sedan fram under flera år, så att de ger så mycket nytta som möjligt för så många som möjligt, med minsta möjliga påverkan. Självklart påverkar även geologi och andra förhållanden i marken de exakta dragningarna.
Det slutgiltiga beslutet om placering tas när Trafikverket fastställer den så kallade järnvägsplanen.
Här kan du läsa om hur planeringen går till
Järnvägsplanerna för tunnelbanan till Barkarby, tunnelbanan till Arenastaden, tunnelbanan till Nacka och Söderort och för den utbyggda depån i Högdalen är fastställda. För tunnelbanan till Älvsjö kommer järnvägsplanen att skickas in till Trafikverket under våren 2025.
Hur fungerar snabbhissarna?
Station Sofia på den förlängda Blå linjen och alla stationer utom Fridhemsplan på den nya Gula linjen kommer att ha enbart högkapacitetshissar och inga rulltrappor. På station Nacka och från den nya plattformen under jord på Gullmarsplan blir det högkapacitetshissar i den ena änden av plattformen.
Alla de här stationerna ligger relativt djupt under jord. Då blir hissar en bekvämare och snabbare lösning för resenärerna. Det är dessutom enklare och billigare att bygga hisschakt än djupa rulltrappsschakt.
Vad är det som låter där jag bor?
Det pågår många olika arbeten samtidigt. För att ta reda på vad om händer i närheten av dig kan du titta på länkarna nedan: