- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Brödsmulor
Checklista närområdeskommunikation
Här hittar du vad du som närområdeskommunikation ska göra steg för steg.Att göra löpande
- Informera internt:
- Projektchef – Kommunikationschef – Redaktion – Press/Presstjänst
-
- Förbered lägesavstämning – Delta vid lägesavstämning – Informera om lägesbild – Gör aktivitetsplan – Förankra material -Analysera läget
Checklista
1. Du får kontakt…
… med media/annan person om en allvarlig händelse Ställ följande frågor:
- Vilken redaktion ringer du ifrån?
- Har du fått informationen från en källa eller är det öppen information?
- Vi har inte nåtts av det här ännu så nu behöver jag ta reda på mer.
- Hur kan jag kontakta dig igen?
… med någon internt – ställ följande frågor:
- Vad har hänt?
- När hände det?
- Var skedde det?
- Vilka konsekvenser har det fått?
- Varifrån kommer informationen?
2. Informera internt
- Din projektchef
- Kommunikationschef 076-551 97 81
- Informera redaktion
- Aktivera kommunikations KRIS-kanal på Teams ”KRIS” Tagga berörda personer.
- Pressansvarig, 072-582 44 30 Om de inte finns på plats, regionledningskontorets presstjänst 08-123 131 48
3. Att göra innan första lägesavstämning
Fundera igenom vilja parter som berörs och lyft detta på lägesavstämningen.
- Entreprenör
- Trafikförvaltningen
- SL kundtjänst
- Fastighetsägare
- Järfälla
- Nacka
- Solna
- Stockholm
- Trafikverket
- Ledningsägare
- Resenärer
- Trafikanter
- Närboende
- Övriga?
4. Att göra innan varje lägesavstämning
Sammanställ din input
- Vilka är informerade? Vad är budskapet?
- Vilken information saknas/efterfrågas
- Hur ser medieläget ut?
- Planerad extern kommunikation
- Planerad intern kommunikation
- Inriktning för kommunikationsarbetet
5. Lägesavstämning 1, 2, 3 osv
- Krisledaren ansvarar för att sammanställa lägesbilden under mötet. Mall för lägesbild finns här: – https://secure.webforum.com/fut/doc/getdoc.ashx?refID=16164402
- I lägesbilden ingår kommunikation: Rapportera därför Omvärldsbevakningen och presentera: budskap och planerad kommunikation
6. Att göra efter varje lägesavstämning
- Informera redaktionen om lägesbilden – via Teamskanal
- Överblicka vad som ska göras – vid behov aktivera avlastning (samordnare närområdeskommunikation).
7. Informera Region Stockholms regionledningsförvaltning (Kommunikationschef)
- Kommunikationsdirektör 070-737 35 58 och
- Central presstjänst 08-123 131 48
8. Förankra första text
- Förankra den första nyhetstexten som redaktionen tagit fram med din projektchef
- Meddela redaktionen eventuella ändringar och ge klartecken för publicering. (Skriv alltid tydligt om texten är ok för publicering, använd inga ”tummar”)
9. Informera SL Kundtjänst och växel
- Delge SL Kundtjänst informationstext, vid behov även telefonsamtal till kontaktperson. De nås på 076-134 31 68 vardagar klockan 08-20.
- Informera regionens växel 08-737 25 00 och meddela att info finns på webben, att allmänna frågor ska till kundtjänst och pressfrågor till pressansvarig.
10. Samla in mer fakta och ta fram en aktivitetsplan
- Räddningstjänsten svarar på alla frågor om skadade/döda i det akuta skedet.
- Förvaltningen är byggherre och har ett övergripande ansvar för hur utbyggnaden går till och vilka krav som ställs samt hur vi följer upp det. Detta uttalar vi oss om.
- Entreprenören är arbetsgivare och svarar på frågor som rör arbetsgivaransvaret.
- Vilka är våra målgrupper internt och externt?
- Vad ska vi kommunicera?
- Vilka kanaler ska användas?
- Vem är talesperson (förslagsvis pressansvarig/kommunikationschef)?
- När ska det göras?
- Förankra det hos din projektchef!
- Meddela redaktionen vad ni beslutat!
11. Fastställ budskap frågor och svar samt texter med projektchef/enhetschef.
- Meddela redaktionen att det är okej att publicera enligt plan. (Skriv alltid tydligt om texten är okej för publicering, använda inga “tummar”)
12. Informera internt
- Informera kommunikationschef.
13. Analysera läget
- Ta dig tid till att sätta dig in i vad som faktiskt har hänt för att kunna analysera läget.
- Hur kommer omvärlden, allmänheten och viktiga externa intressenter (entreprenörer, fastighetsägare…) att reagera?
- Meddela redaktionen din analys.
14. Fastställ budskap, frågor och svar samt texter med projektchef/enhetschef
- Meddela redaktionen att det är okej att publicera enligt plan. (Skriv alltid tydligt om texten är okej för publicering, använda inga “tummar”)
15. Rapportera till regionledningskontoret (Kommunikationschef)
- Kommunikationsdirektör
- Central presstjänst
Stödmaterial
Frågor & svar i det inledande akuta skedet
- Använd det aktuella huvudbudskapet när det är möjligt.
- Journalisterna vill ha svar på vad, när, var, hur och varför. I det akuta läget kan vi svara på vad, när och var, ibland även på hur.
- Berätta för journalisterna att vi uppdaterar vår webb så snart vi vet mer.
- Tänk på att följande frågor och svar är ett stöd och en hjälp. Svaren formuleras om utifrån det faktiska läget.