- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här
Checklista projektchef och enhetschef
Här hittar du allt du som projektchef/enhetschef ska göra steg för steg vid en allvarlig händelse.Bedömning
1. Vid olycka, säkerställ att 112 kontaktats.
2. Inhämta senaste statusläge från den som kontaktar dig:- Vad har hänt?
- Var skedde det?
- Är några skadade, allvarligt skadade eller döda? Hur många?
- Är min egen personal drabbad?
- Materiella skador? På vad?
- Påverkas trafiken, väg och spår?
- Rapporterar media eller är media på plats?
- Finns andra påverkade eller berörda? Företag, entreprenörer, boende, resenärer, förvaltning.
- Informera om vad som hänt.
- Avgör tillsammans om arbetet ska ske i ordinarie organisation, eller om det behövs resurser utöver det vanliga. Det vill säga om ni ska gå upp i beredskapsläge (stabs-, förstärknings- och katastrofläge).
- Vid beredskapsläge Stab, enas om vilka resurser som ska ingå i gruppen.
- Vid beredskapsläge förstärknings- och katastrofläge, enas om vilkas specialister som behövs utöver grundbemanningen i beredskapsläget.
- Grundbemanning i förstärknings- och katastrofläge = projektchef, krisledare, projektledare närområdeskommunikation, loggförare och servicefunktion.
- Specialistfunktioner = till exempel projektledare, byggledare/kontaktperson på plats, arbetsmiljöhandläggare.
Aktivering av beredskapsläge
- Kontakta din krisledare. Här hittar du kontaktuppgifter.
- Informera kort om situationen.
- Bestäm tid för första möte.
- Be krisledaren ringa in din krisgrupp till krisrummet på ditt kontor.
- Dokumentera beslutet. Blankett finns i krispärmen i krisrummet och ska skrivas under av dig.
- Samla alla inblandade och låt ingen gå direkt hem.
- Låt alla få möjlighet att kontakta en anhörig.
- Ordna socialt kontaktnät efter arbetstid i form av telefonkedja eller dylikt.
- Bestäm tid att ses påföljande dag.
- Behöver någon stöd med praktiskt som förskolehämtning eller annat?
- Kontakt Feelgood, 020-24 73 65, dygnet runt, alla dagar
- Hälsa gruppen välkommen.
- Presentera alla och deras respektive roller kort.
- Lämna över ordet till krisledaren som leder mötet.
- Fatta nödvändiga beslut under mötet.
- Rapportera aktuellt läge och vidtagna åtgärder, utgå från den lägesbild som upprättats på lägesavstämningen.
- Avgör tillsammans om arbetet ska fortsätta som ni kommit överens om eller om ni ska eskalera eller avveckla.
- Delta i mötet.
- Fatta nödvändiga beslut.
Utvärdering
Säkerställ att krisledaren genomför en utvärdering av arbetet med gruppen inom en vecka efter avslutat beredskapsläge.
Stödfrågor
- Vad har hänt och vem/vilka/vad har drabbats?
- När och var inträffade skadan/händelsen?
- Vem tog emot och hur rapporterades händelsen?
- Hur omfattande är skadorna/riskerna?
- Vilka åtgärder är vidtagna och vilka planeras?
- Vilka konsekvenser medför händelsen på: – Kort sikt? – Lång sikt?
- Vilka risker finns i den fortsatta händelseutvecklingen?
- Vad är orsaken till skadan/händelsen?
- Finns det risk för påverkan på miljön/är farliga ämnen inblandade?
- Vilka behov av samverkan finns internt inom projektet/förvaltningen?
- Vilka resurser i Region Stockholm är tagna i anspråk?
- Vilka externa aktörer är aktiverade och vilket behov av samverkan finns (entreprenörer, räddningstjänst, polis etc)?
- Finns det behov av stöd i egen organisation? Om, vad och i vilken bedömd omfattning?
- Vad har gjorts för att minimera effekten av skadan/händelsen?
- Bedöm händelsens varaktighet.
- Vem vilka känner till händelsen?
- Vilket medieintresse kan skadan/händelsen orsaka?
- Vilka informationsinsatser är vidtagna?
- Intern information (kanaler, tidpunkter etc).
- Extern information (tid, plats, ansvarig etc).
- Mediekontakter och talesperson.
- Nästa lägesrapport (tid, plats och hur).