- StartDu är här
- Om nya tunnelbananDu är här
- De nya stationernaDu är här
- ArenastadenDu är här
- BarkarbyDu är här
- BarkarbystadenDu är här
- FridhemsplanDu är här
- GullmarsplanDu är här
- HagastadenDu är här
- Hammarby kanalDu är här
- JärlaDu är här
- LiljeholmenDu är här
- NackaDu är här
- SicklaDu är här
- SlakthusområdetDu är här
- SofiaDu är här
- Södra HagalundDu är här
- ÅrstabergDu är här
- ÅrstafältetDu är här
- ÄlvsjöDu är här
- ÖstbergahöjdenDu är här
- Konsten i nya tunnelbananDu är här
- SnabbhissarDu är här
- Nya tunnelbanan för barnDu är här
- Prenumerera på digitala nyhetsbrevDu är här
- Frågor och svarDu är här
- ProjektDu är här
- Så bygger viDu är här
- För dig som påverkasDu är här
- UpphandlingDu är här
- KontaktDu är här
- NyheterDu är här

Alla nya tunnelbanestationer kommer vara under jord. Vibrationer kan uppstå när tågen passerar. Visionsbild: Region Stockholm/Sweco
Säkerhetsmarginal
Exakt hur mycket störande ljud som får uppstå från tunnelbanan är reglerat i de järnvägsplaner som Region Stockholm enligt lag följer. Som en extra säkerhetsmarginal lägger Region Stockholm sig under det tillåtna riktvärdet på hur mycket störningar som får uppstå från tågen.
Vibrationer som hörs men inte känns
Totalt byggs tre mil nya spår och 18 nya stationer. Samtliga stationer kommer att ligga under jord. På två platser kommer tågen upp till marknivå: vid Hökarängen, där tågen kommer ut från en ny tunnel från depån i Högdalen och vid Sockenplan, där de nya spåren kopplas ihop med de gamla mot Hagsätra.
Tåg som går under jord märks mindre. Men vibrationer kan uppstå när tågen passerar, även om tunnlarna ligger djupt under markytan.
Dessa vibrationer kan ibland höras inomhus men de kommer inte att kännas. Flera åtgärder görs för att dämpa ljudet av vibrationerna.
Olika åtgärder
För att hålla ner nivåerna på vibrationer och ljud installeras och byggs olika typer av störningsdämpande lösningar:
- Under spåren sitter en dämpande matta som tar bort mycket av de vibrationer som uppstår.
- På de platser där tågen går ovan jord och nära fastigheter kan man antingen sätta upp bullerskyddsskärmar eller vidta åtgärder direkt på fasaderna. Till exempel bullerdämpande glas.
Säkerhetsmarginal
Exakt hur mycket störande ljud som får uppstå från tunnelbanan är reglerat i de järnvägsplaner som Region Stockholm enligt lag följer. Som en extra säkerhetsmarginal lägger Region Stockholm sig under det tillåtna riktvärdet på hur mycket störningar som får uppstå från tågen.