Blå linje till Nacka – byggåret 2025

Nya arbetsmoment tar vid när borrningarna och sprängningarna avslutas. Vad händer egentligen nere i tunnlarna och vid de framtida entréerna?

Nyhet  Centrala Nacka, Järla, Nacka, Sickla  2025-01-22
I Järla växer plattformen fram. Här kommer framtidens resenärer kliva på och av tunnelbanan.

Utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka är inne på sitt sjätte byggår och inom kort är alla bergtunnlar utsprängda på hela Blå linje från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.

– Vi har ungefär 30 meter kvar under Sickla park och det kommer att ta några veckor till, säger Theresa Millqvist, projektchef Blå linje till Nacka.

Theresa Millqvist, projektchef Blå linje till Nacka
Theresa Millqvist

Kala bergrum blir tunnelbana

När berget är bortsprängt ska de tomma tunnlarna omvandlas till tunnelbana. Betongen är stommen i hela tunnelbaneanläggningen.

– Allt eftersom betongarbetet går framåt kan man se tunnelbanan växa fram. Nu byggs väggar, tak, plattformar, trappor och utrymmen för hissar och rulltrappor. Det är väldigt spännande när vi på riktigt kan se konturerna av den nya tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.

Parallellt med betongarbetena pågår olika sorters markarbeten och installation av system för att till exempel hantera vatten som behöver ledas bort. Inne i tunnelsystemet byggs vägar för servicefordon och utrymning .

Nytt år – nytt skede

Under 2025 börjar även ett nytt skede i utbyggnaden.

– Under året kommer vi successivt börja med förberedelser för att lägga spår, installera tekniska system, montera rulltrappor och hissar och allt annat som behövs i tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.

För omgivningen kommer utbyggnaden att märkas mest vid de framtida entréerna där arbetet med biljetthallarna fortsätter.

– Byggarbete låter oundvikligen till och från men jämfört med tunnelsprängningar så är det mer ”vanligt byggarbete” som ska göras framöver. Under jord bygger vi plattformar, teknikutrymmen och klär in utrymmen med golv, väggar och tak, men det påverkar inte omgivningen som bergarbete gör, säger Theresa Millqvist.

Allt material och alla maskiner som behövs för att bygga klart tunnelbanan under jord fraktas in via arbetstunnlarna. Det kommer även i fortsättningen att var en del trafik in och ut, men transporterna med utsprängt berg har snart kört färdigt.

När bygg- och installationsarbetena är klara är det dags att testa tekniska system, innan tågen kan börja rulla med resenärer ombord. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till år 2030.

En av alla de betongkonstruktioner som byggs för nya tunnelbanan växer fram i Järla. Det här ska bli en innervägg bredvid en trappa ner till perrongen.
Vid den framtida slutstationen Nacka byggs stommen för de snabba hissarna.
Här åker framtidens resenärer rulltrappa på station Nacka. Nu pågår betongarbetet för fullt.
Här ska de betongkonstruktioner som är stommen i biljetthallen i Sickla börja byggas under året.
Början på passagen mellan tunnelbanan och Sickla köpkvarter är gjuten. Här är stommen klar för trappa (till vänster), rulltrappor (i mitten) och hissar (till höger).
Här lyfts en färdig betongtrappa på plats i Sickla.
Och här lyfts trappan på plats i passagen mellan tunnelbanan och Sickla köpkvarter.

Läs mer

Plötsliga borrarbeten väcker frågor

Så bygger vi nya tunnelbanan

Undrar du något?

Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.