Blå linje till Nacka – byggåret 2025
Nya arbetsmoment tar vid när borrningarna och sprängningarna avslutas. Vad händer egentligen nere i tunnlarna och vid de framtida entréerna?
Utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka är inne på sitt sjätte byggår och inom kort är alla bergtunnlar utsprängda på hela Blå linje från Kungsträdgården till Nacka och Söderort.
– Vi har ungefär 30 meter kvar under Sickla park och det kommer att ta några veckor till, säger Theresa Millqvist, projektchef Blå linje till Nacka.
Kala bergrum blir tunnelbana
När berget är bortsprängt ska de tomma tunnlarna omvandlas till tunnelbana. Betongen är stommen i hela tunnelbaneanläggningen.
– Allt eftersom betongarbetet går framåt kan man se tunnelbanan växa fram. Nu byggs väggar, tak, plattformar, trappor och utrymmen för hissar och rulltrappor. Det är väldigt spännande när vi på riktigt kan se konturerna av den nya tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.
Parallellt med betongarbetena pågår olika sorters markarbeten och installation av system för att till exempel hantera vatten som behöver ledas bort. Inne i tunnelsystemet byggs vägar för servicefordon och utrymning .
Nytt år – nytt skede
Under 2025 börjar även ett nytt skede i utbyggnaden.
– Under året kommer vi successivt börja med förberedelser för att lägga spår, installera tekniska system, montera rulltrappor och hissar och allt annat som behövs i tunnelbanan, säger Theresa Millqvist.
För omgivningen kommer utbyggnaden att märkas mest vid de framtida entréerna där arbetet med biljetthallarna fortsätter.
– Byggarbete låter oundvikligen till och från men jämfört med tunnelsprängningar så är det mer ”vanligt byggarbete” som ska göras framöver. Under jord bygger vi plattformar, teknikutrymmen och klär in utrymmen med golv, väggar och tak, men det påverkar inte omgivningen som bergarbete gör, säger Theresa Millqvist.
Allt material och alla maskiner som behövs för att bygga klart tunnelbanan under jord fraktas in via arbetstunnlarna. Det kommer även i fortsättningen att var en del trafik in och ut, men transporterna med utsprängt berg har snart kört färdigt.
När bygg- och installationsarbetena är klara är det dags att testa tekniska system, innan tågen kan börja rulla med resenärer ombord. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är planerad till år 2030.
Läs mer
Undrar du något?
Skriv till SL Kundtjänst eller ring på 08-600 10 00.