Arbeten i Lumaparken

I Luma byggs nya station Hammarby kanals södra stationsuppgång.

Bilden illustrerar arbetet som nu göra under och i Lumaparken

Arbetsområdet i Lumaparken är omgivet av plank med skyltning. Samtliga arbetsmoment kan tidvis medföra buller såväl inomhus som utomhus i byggnaderna närmast arbetsområdet.

Bergsschaktning och betongarbeten

I mitten av januari skedde trädavverkning och jordprovtagning, följt av spontning i början på april. Spontning innebär att en stödkonstruktion, så kallad spont, uppförs.

Därefter följer jord- och bergsschaktning, tätningsarbeten och betongarbeten. Arbetet utförs kl. 07-19. Ovanstående arbetsmoment beräknas färdigställas under 2025, därefter följer uppförande av stationsbyggnad och installationsarbeten under jord.

Sprängningar ovan och under jord

Under hösten 2024 planerar vi att börja spränga ovan jord på arbetsområdet i Lumaparken. Arbetet görs för att göra plats för stationsbyggnaden och rulltrappsschaktet ner till den nya stationen Hammarby kanal. Läs mer om sprängningarbetet här.

Nästan alla tunnlar är nu utsprängda. På sträckan mellan Södermalm och Sickla kvarstår sprängningar under Stora Blecktornsparken samt under Sicklaparken i Hammarby sjöstad. 35 meter under vattnet i Hammarby kanal pågår arbetet med plattformsutrymmet till den nya stationen.

Station Hammarby kanals södra stationsentré i Lumaparken

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.