Så läggs pusslet när en ny station placeras ut 

Att planera och att placera ut nya stationer är ett pussel med många bitar. Hur framtidens Stockholm kommer att växa och att människor och miljön inte ska påverkas negativt är bara några. 

Nyhet  Nya tunnelbanan  2024-09-11
Kollage: Ett pussel med flera bitar visar en skylt med bokstaven T mot en klar himmel. Pusselbiten längst upp till vänster har inte riktigt kommit på plats.
Foto: Region Stockholm

Tunnelbanan i Stockholm växer med 18 nya stationer. Att rita in dem på kartan är en process där många intressen och parametrar måste synka.   

Läs mer: Nytta i framtiden kräver noggrann planering idag  

– När vi placerar ut stationerna är det vårt mål att de ska generera så stor nytta som möjligt men påverka miljön så lite som möjligt, säger Kajsa Nilsson, som projektleder planarbetet med Gul linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.  

Porträttbild Kajsa Nilsson.
Kajsa Nilsson. Foto: Region Stockholm

Placeringen av stationerna är dessutom något som görs hand i hand med kommuner och andra aktörer som har planer i de områden dit tunnelbanan nu växer.   

– Vi möter många olika verksamheter och intressenter som alla har sina egna framtidsplaner. För oss i mitt projekt handlar det framför allt om att möta Stockholms stads bostadsbyggande, samtidigt som vi försöker minimera att hamna i konflikt med allt annat som pågår. Det är roligt och varierande, vi träffar allt från förskolegrupper till olika verksamheter och myndigheter när vi planerar, säger Kajsa Nilsson.  

Knepigt område

Placeringen av den nya stationen i Östbergahöjden har varit extra knepig.  Den framtida stationen måste vara lätt att nå för så många som möjligt, passa ihop med var spåren kan dras under jord och möjlig att bygga utan allt för stor negativ omgivningspåverkan. 

– Östberga är ett tättbebyggt område och det finns inte så många plättar kvar att bygga en station på. Vi tittade på många olika alternativ innan vi lyckades hitta en lämplig placering. Alternativen som ströks var för komplicerade och för dyra eller innebar för stor miljöpåverkan, säger Kajsa Nilsson.  

Till slut blev det en station öster om Östbergatorget. Men det är inte bara ovan jord det kan vara stökigt.   

– Vi måste titta på markens egenskaper, bergets kvalitet och hur vatten rör sig i marken. Dessutom finns det mycket annat i backen. Ledningar kors och tvärs. Vi är inte ensamma om att bygga under jord och det är en utmaning i sig.   

Just bergets kvalitet utgör alltid en risk. Därför tas det väldigt mycket prover.   

– Men det är stickprov och man kan aldrig vara helt säker. Du kan tolka kartor och du kan ta prover för att verifiera det du tänker och tror. Men sen kan oväntade förutsättningar ändå dyka upp i ett byggskede. Och det måste man vara förberedd på, säger Kajsa Nilsson.   

Plattformen fick flytta

För den nya stationen i Järla var det precis det som hände. Under provborrningarna upptäckte man bland annat att bergets kvalitet inte var tillräckligt bra för att dra den nya tunneln som planerat.  

– Att tunneln flyttades berodde delvis på att berget var dåligt men också på att vi passerade ett kulturhistoriskt känsligt område. Genom att flytta tunneln kunde vi undvika att passera direkt under Nacka kyrka. Det hade blivit väldigt komplicerat att bygga på den platsen som var tänkt från början, säger Theresa Lundqvist Millqvist, projektchef för Nacka.  

  Entrén till stationen i Järla byggs på samma plats som planerat från början – men plattformen under jord fick flyttas ett stenkast norr ut.   

Läs mer:  

Allt om de nya stationerna 

Så planerar vi 

Pressfrågor

Skriv till: Emma Sahlman
Telefon: 072-582 44 30

För akuta pressfrågor utanför kontorstid, kontakta Region Stockholms pressjour, 08-123 131 48.

Har du frågor?

Skriv till: SL Kundtjänst
Telefon: 08-600 10 00