Tunnlarna har sprängts ut från två håll samtidigt. Nu har tunnelfronterna förenats mitt under Saltsjön och i slutet av oktober gick den sista salvan som markerade slutet på tre års sprängningsarbete.
– Det här är en stor dag! Vi har tagit oss igenom en passage med utmanande bergförhållanden och har öppnat upp en helt ny väg mellan norra och södra Stockholm, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm.

Blå linjes nya tunnlar ligger en bra bit ner i berget under Saltsjön. Så många meter ner, så att vi även har fått en ny djupaste punkt i tunnelbanan. När du kliver på Blå linje och åker söderut från Kungsträdgården i framtiden, kommer din resa att gå hela 90 meter under havsytan.



Nu fortsätter arbetet med att omvandla de kala bergtunnlarna till ny tunnelbana. Blå linje till Nacka och Söderort ska vara klar 2030. Läs mer om Blå linje till Södermalm.
Nya tunnelbanan får fler passager under vatten. Läs mer om hur det funkar.