Avancerad metod när Sveriges längsta rulltrappa byggs i Nacka

Arbetet med nya tunnelbanan innebär ibland både svåra och ovanliga arbeten. Då krävs metoder utöver det vanliga.

Den gula formvagnen är på väg att skjutas ner till botten av rulltrappsschaktet. Gjutningarna görs sedan nerifrån och upp.

På station Nacka ska rulltrapporna ligga i ett 100 meter långt schakt med 27 graders lutning. Så småningom kommer de längsta rulltrapporna i hela Sverige att installeras här – men innan dess krävs en hel del arbete. Nu kläs cirka 40 meter av schaktet i betong som gjuts direkt mot bergväggarna. Två av tre gjutetapper blev klara under sommaren.

– För att göra gjutningen så säkert och effektivt som möjligt valde vi att bygga formen ovan jord, på en vagn. När formen var färdigbyggd sköts vagnen ner i schaktet till det läge där gjutningen började, sen drogs den på skenor upp genom schaktet, berättar Robert Lindfors, delprojektledare för station Nacka.

Robert Lindfors

För att det ska vara en fördel att använda metoden krävs att förutsättningarna för ett vanligt formbygge är svåra. Då byggs en form av trä runt armeringsjärn, betongen fylls i formen och när betongen stelnat tas formen ner.

– Det som var utmanande här var framför allt det långa schaktet och att vi hade behövt bygga formen i kraftig lutning. Vi undvek risker för alla som arbetade med formbygget genom att använda en formvagn, säger Robert Lindfors.

Den tredje och sista gjutningen med formvagn görs under hösten. Sedan fortsätter arbetet med stationens både ovan och under jord. År 2030 öppnar Blå linje till Nacka för resenärer.

Formvagnen har lutats och är på väg att skjutas ner i rulltrappschaktet.
Formvagnen i motljus nerifrån rulltrappschaktet..
Här syns formvagnen nerifrån, på väg ner i rulltrappschaktet.

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart 2030.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.