På station Nacka ska rulltrapporna ligga i ett 100 meter långt schakt med 27 graders lutning. Så småningom kommer de längsta rulltrapporna i hela Sverige att installeras här – men innan dess krävs en hel del arbete. Nu kläs cirka 40 meter av schaktet i betong som gjuts direkt mot bergväggarna. Två av tre gjutetapper blev klara under sommaren.
– För att göra gjutningen så säkert och effektivt som möjligt valde vi att bygga formen ovan jord, på en vagn. När formen var färdigbyggd sköts vagnen ner i schaktet till det läge där gjutningen började, sen drogs den på skenor upp genom schaktet, berättar Robert Lindfors, delprojektledare för station Nacka.

För att det ska vara en fördel att använda metoden krävs att förutsättningarna för ett vanligt formbygge är svåra. Då byggs en form av trä runt armeringsjärn, betongen fylls i formen och när betongen stelnat tas formen ner.
– Det som var utmanande här var framför allt det långa schaktet och att vi hade behövt bygga formen i kraftig lutning. Vi undvek risker för alla som arbetade med formbygget genom att använda en formvagn, säger Robert Lindfors.
Den tredje och sista gjutningen med formvagn görs under hösten. Sedan fortsätter arbetet med stationens både ovan och under jord. År 2030 öppnar Blå linje till Nacka för resenärer.

