Publicerad: 2019-02-25
Rickard Söderlund och Alexander Hellström befinner sig under jord. De jobbar med att borra ut 270 meter långa prover från berggrunden. Metoden kallas för styrborrning och är ett precisionsjobb som tar sin tid. Alexander Hellström har jobbat under jord i nära fyra månader nu.
– Det är faktiskt hur bra som helst, varmt och skönt och så får vi vara ifred här nere, säger han.
I april räknar de med att undersökningarna är klara och att hålen är fyllda med betong.
Viktig kunskap om berget
Bergproverna består av cylindrar av berg som bär på värdefull information om bergets egenskaper. Till exempel går det att spåra gränsen mellan jordlagret och berglagret, och hur hållfast berget är.
– Sträckan under Saltsjön är en av våra svåraste passager och ju mer kunskap vi har om berget innan vi börjar bygga, desto bättre kan vi planera vårt arbete. Därför kompletterar vi nu med extra undersökningar, säger Andreas Burghauser, projektchef för utbyggnaden av Blå linje till Södermalm.
Hur ser proverna ut hittills?
– Mycket bra, bättre än vi kunde hoppats. Det bådar gott för att vi ska kunna klara bygget på den tid vi har planerat, säger Andreas Burghauser.