Färdigsprängt i Lumaparken

Nu är det färdigsprängt i Lumaparken. Här har arbetet med att göra plats för entrén och rulltrapporna ner till den nya stationen Hammarby kanal pågått sedan i höstas.

Bild på byggledare Martin Parvisto, samt en bild på det utsprängda hålet i Lumaparken.

Martin Parvisto, byggledare, är nöjd med att vara klar med sprängningsarbetet i Lumaparken.

 – Vi har sprängt totalt 38 salvor och tagit bort 4400 kubikmeter berg, säger Martin Parvisto, byggledare.

Lumaparken ligger centralt i Hammarby Sjöstad, och den nya entrén till Blå linje byggs nära bostäder, på en plats där det rör sig mycket människor. Då gäller det att gå försiktigt fram.

– Vi har också påverkat trafiken på tvärbanan under våra sprängningar, så vi har jobbat mycket med att försöka minimera tiden som vi stör.

Genom att utvärdera sprängningarna i efterhand har man kunnat skruva på arbetssättet och spränga färre salvor än som var planerat. Ett exempel är hur byggprojektet har laborerat med antal hål per sprängning och mängden dynamit i kombination med sprängmattor, som skyddar omgivningen mot flygande stenar.

– Vi har verkligen inte snålat med sprängmattor, utan lagt in extra tid i planeringen för att placera ut dem på ett sätt så att de gör mest nytta. Sprängarna har här gjort en otrolig insats, och fixat och trixat för att verkligen få detta bra, säger Martin Parvisto.

Sprängningsarbetet är nu avslutat och kvar finns en öppning i berget där rulltrappor och hissar ska gå ner till den nya stationen under jord.   Nu tar betongarbete vid för att bygga upp interiören i biljetthallen, och senare även själva stationsentrén.


Bild på grävmaskin som schaktar jord i Lumaparken. Bilden är från februari 2024.
Jordschaktning pågår i februari 2024
Bild på gul borrigg med röda tändhattar runtom  i botten av den utsprängda schaktet. i Lumaparken.
Borrigg förbereder för fler sprängningar i januari 2025
Bild på röd grävmaskin ovanför ett genomslaget spränghål i Lumaparken. Bilden är från februari 2025.
Genomslag mot tunnlarna i februari 2025
Bild från tunnlarna upp mot Lumaparken där man ser hålet i Lumaparken. Bilden är tagen i mars 2025.
Genomslaget sett från tunnlarna i mars 2025
Visionsbild på stationen i Lumaparken en kväll i maj när körsbärsträden blommor. Människor skyndar fram och tillbaka utanför stationshuset och tvärbanan syns till vänster i bild.
Visionsbild station Hammarby kanal i Lumaparken. Bild: Sweco-Typsa.

Blå linje till Nacka och Söderort

Tunnelbanans Blå linje förlängs från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Utbyggnaden möjliggör nya bostäder i Nacka och Stockholm samtidigt som den ger fler resmöjligheter, avlastar Slussen och ökar kapaciteten i kollektivtrafiken mellan norra och södra Stockholm. Trafikstart 2030.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.