– Vi har sprängt totalt 38 salvor och tagit bort 4400 kubikmeter berg, säger Martin Parvisto, byggledare.
Lumaparken ligger centralt i Hammarby Sjöstad, och den nya entrén till Blå linje byggs nära bostäder, på en plats där det rör sig mycket människor. Då gäller det att gå försiktigt fram.
– Vi har också påverkat trafiken på tvärbanan under våra sprängningar, så vi har jobbat mycket med att försöka minimera tiden som vi stör.
Genom att utvärdera sprängningarna i efterhand har man kunnat skruva på arbetssättet och spränga färre salvor än som var planerat. Ett exempel är hur byggprojektet har laborerat med antal hål per sprängning och mängden dynamit i kombination med sprängmattor, som skyddar omgivningen mot flygande stenar.
– Vi har verkligen inte snålat med sprängmattor, utan lagt in extra tid i planeringen för att placera ut dem på ett sätt så att de gör mest nytta. Sprängarna har här gjort en otrolig insats, och fixat och trixat för att verkligen få detta bra, säger Martin Parvisto.
Sprängningsarbetet är nu avslutat och kvar finns en öppning i berget där rulltrappor och hissar ska gå ner till den nya stationen under jord. Nu tar betongarbete vid för att bygga upp interiören i biljetthallen, och senare även själva stationsentrén.




