Framgång för ny metod: snedborrade rulltrappschakt  

På nya stationen Södra Hagalund har en helt ny metod använts för rulltrappsschakten. Berget har tagits ut genom att borra sneda schakt.

Ett stort metallobjekt i en tunnel.

Den stora borrkronen på plats för att borra ut rulltrappsschaktet. Foto: Region Stockholm.

Metoden raiseborrning  är i sig ganska vanlig. Den innebär att man först borrar ett mindre hål från ytan ner till tunneln. När pilothålet är klart fäster man sedan en stor borrkrona som dras uppåt med rotation via pilothålet. 

– Det unika här är att vi har raiseborrat i 27 graders lutning – det är första gången någonsin i världen, säger Hanna Nahlin, projektledare för utbyggnaden av tunnelbanan i Solna.  

Borrkronan som åt sig upp genom berget hade en diameter på drygt fem meter. Efter att man borrat ut det stora hålet har resten av utrymmet där rulltrapporna ska gå sprängts ut. Att bygga sneda schakt innebär i vanliga fall en hel del risker för arbetsmiljön.

En kvinna iförd skyddshjälm och gul jacka.
Hanna Nahlin, projektledare för nya tunnelbanan till Arenastaden.

– Tack vare att man redan haft ett hål hela vägen upp har processen att borra och spränga blivit enklare med mindre risker. Nya tunnelbanan är ett stort projekt där vi har möjlighet att vara lite innovativa och driva utveckling för byggbranschen framåt. Med den här metoden effektiviserar vi uttaget av långa, sneda schakt och vi tror och hoppas att den kommer att bli vanligare framöver, säger Hanna Nahlin. 

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.