Metoden raiseborrning är i sig ganska vanlig. Den innebär att man först borrar ett mindre hål från ytan ner till tunneln. När pilothålet är klart fäster man sedan en stor borrkrona som dras uppåt med rotation via pilothålet.
– Det unika här är att vi har raiseborrat i 27 graders lutning – det är första gången någonsin i världen, säger Hanna Nahlin, projektledare för utbyggnaden av tunnelbanan i Solna.
Borrkronan som åt sig upp genom berget hade en diameter på drygt fem meter. Efter att man borrat ut det stora hålet har resten av utrymmet där rulltrapporna ska gå sprängts ut. Att bygga sneda schakt innebär i vanliga fall en hel del risker för arbetsmiljön.

– Tack vare att man redan haft ett hål hela vägen upp har processen att borra och spränga blivit enklare med mindre risker. Nya tunnelbanan är ett stort projekt där vi har möjlighet att vara lite innovativa och driva utveckling för byggbranschen framåt. Med den här metoden effektiviserar vi uttaget av långa, sneda schakt och vi tror och hoppas att den kommer att bli vanligare framöver, säger Hanna Nahlin.