Publicerad: 2018-10-09
Gullmarsplan är Stockholms tredje största kollektivtrafikknutpunkt, med 79 500 påstigande resenärer en vanlig vardag.
Här passerar idag de tre grenarna på Gröna linjen. Men när tunnelbanan byggs ut kommer Hagsätragrenen att bli en del av Blåa linjen istället.
Plats för fler resenärer
– Om man kommer söderifrån så dyker spåren ner under jord efter Sockenplan. Sen går linjen via Slakthusområdet och den nya plattformen under Gullmarsplan in mot stan, säger Anna Sandahl, projektchef för tunnelbanan till Söderort.
– Det gör plats för fler resenärer, eftersom alla linjer kan gå med tätare trafik i rusningstid.
Den nya plattformen hamnar 70 meter under dagens biljetthall. Resenärerna kommer att ta sig upp och ner med stora, snabba hissar.
En entré i Mårtensdal
Gullmarsplans station får också en entré i Mårtensdal, i Hammarby sjöstad. Den kommer att ligga i ett av de hus som byggs just nu. Från den entrén blir det rulltrappor och vanliga hissar till tunnelbanan.
Ovan jord tillkommer den Gula linjen, som kommer att gå från Gullmarsplan till Arenastaden i Solna. Till Odenplan går den på samma spår som Gröna linjen och därifrån på nybyggda spår mot Solna.