På dagen 75 år efter invigningen av Stockholms allra första tunnelbanelinje (mellan Slussen och Hökarängen) startade de förberedande arbetena på det nyaste tillskottet på tunnelbanekartan, den gula linjen.
– Det känns extra högtidligt att ta ett spadtag just idag, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.

Även politiker från Region Stockholm och Stockholms stad talade och tryckte på vikten av både hållbara kollektivtrafikresor och nya bostäder när invånarna blir fler.
– För mig är byggandet av tunnelbana stadsutveckling när den är som bäst. Det är verkligen ett tillfälle då Stockholms stad, staten och regionen visar att vi kan samverka för samhällets bästa, säger Johan Brantmark.
De förberedande arbetena som börjar nu är helt nödvändiga för att tunnelbanan sedan ska kunna börja byggas under jord. Det handlar om att till exempel flytta på ledningar och dra om vägar och cykelvägar. På grusplanen på Älvsjö IP kommer en arbetstunnel så småningom att leda ner till den nya tunnelbanestationen Älvsjö.
Läs mer om varför tunnelbanan byggs ut
