På nya tunnelbanans arbetsområde i Barkarbystaden avlöser betongbilarna varandra. Här gjuts ständigt nya väggar och golv till stationen – och liknande arbeten pågår längs hela utbyggnaden av tunnelbanan.
Men innan man kan börja gjuta måste all armering vara på plats. De centimetertjocka, långa armeringsjärnen ligger kors och tvärs. För ett otränat öga kan det se ut som ett gigantiskt plockepinn, men allt är noggrant planerat och exakt placerat.
– Vi har armeringsritningar som vi alltid utgår ifrån. Det är 3D-modeller som visar exakt var varje armeringsjärn ska ligga. Ingenting lämnas åt slumpen, säger Mikael Johansson, byggledare för betong i Barkarbystaden.

Vid mellanplanet till rulltrappsschaktet är det snart dags att gjuta. De sista armeringsjärnen fästs och ligger som ett rutmönster över golvet. Men innan gjutningen kan börja ska allt kontrolleras.

– Vi är med både före och under gjutningen. Vi ser till att rätt mängd armering används – och att allt ligger på rätt plats. Armeringen är jätteviktig – det är den som bär upp allt. Utan armering skulle hela konstruktionen falla ihop, avslutar Mikael Johansson.