Bolaget hade ett av nya tunnelbanans största kontrakt, att bygga Järfällatunneln mellan Akalla och Barkarby. Efter en längre tid av stora problem med förseningar, brister i arbetsmiljön och illa utförda arbeten hävde SBT kontraktet sommaren 2023. Förvaltning för utbyggd tunnelbana svarade omedelbart med en mothävning.
I somras började den juridiska processen, då SBT stämde SL Nya tunnelbanan AB, det regionägda bolag i vilket alla nya tunnelbanans entreprenadavtal ligger, om vilken part som egentligen hade rätt att häva kontraktet.
Nu är sammanställningen av alla de kostnader som SBT har orsakat klar och ligger till grund för den nya stämningsansökan.
– Det handlar om närmare 970 miljoner kronor. Det är oerhört mycket pengar som vi kräver att de ska betala till oss, säger Jörgen Niklasson, avdelningschef på nya tunnelbanan.
– Den största delen avser ersättning för den skada som hävningen orsakat. Vi har haft – och fortsätter att ha – stora merkostnader för att färdigställa de arbeten som återstod, med hjälp av andra entreprenörer och konsulter. Det handlar i slutändan om skattebetalarnas pengar, fortsätter han.
Hävningen har dessutom medfört ett stort antal andra kostnader för att säkerställa entreprenadens säkerhet och fortsatta drift.
SL Nya tunnelbanan AB stämmer SBT, dess tjeckiska moderbolag Subterra och den koncern de ingår i, Tjeckiens största byggbolag Metrostav. Stämningen sker inom ramen för ett nytt mål, men med en begäran om att domstolen slår ihop det nya målet med pågående mål om rätten att häva kontraktet.
Båda de tjeckiska bolagen har under upphandlingen av kontraktet åtagit sig att ställa sina resurser till förfogande om SBT saknar medel.
– Subterra och Metrostav har fortsatt ansvar även under kontraktstiden och i den mån SBT inte kan betala ska de tillföra SBT tillräckliga medel. Eftersom SBT inte längre har någon verksamhet vill vi stämma även moderbolagen, för att göra vad vi kan för att säkerställa att vi får våra pengar, säger Jörgen Niklasson.
Kravet på totalt 968 745 901 grundar sig dels på de underlag som finns fram till och med augusti 2024, dels på en prognosticerad siffra för tiden från september 2024 och till projektets planerade avslut. Den slutgiltiga kravsumman kan därför komma att förändras.