Ljuset guidar resenärerna  

I en stad med endast sex timmars dagsljus under vintern är det extra viktigt med belysning i det offentliga rummet. Därför är ljussättningsfrågan med redan från start när de nya tunnelbanestationerna planeras.

Skissbild på tunnelbanestation Hammarby kanal

På Hammarby kanals uppgång vid Luma ska fasaden belysas. Visionen kommer från ”Luma” – den gamla glödlampan. 

– Ljuset från tunnelbanestationen ska upplevas som en naturlig del i omgivningen och hjälpa människor, säger Carina Hed-Pekola, ljusdesigner och projekteringsledare för belysning på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana. 

Belysningen ökar tryggheten och tillgängligheten kring nya tunnelbanans stationer. Tillsammans med konsten skapas en sammanhållen känsla genom hela stationen – från entrén ända ner till plattformen. 

– Vi vill skapa ljusmiljöer för allas trevnad. Ger det resenären en positiv upplevelse så har vi definitivt lyckats, säger Carina Hed-Pekola.

Carina Hed-Pekola i ljust hår och vinterjacka pekar mot upplyst hus med texten Luma.
Carina Hed-Pekola är i grund och botten ljusdesigner och arbetar främst med belysning inom projekteringsledning för el, tele, styr och övervakning för alla stationer på nya Blå linjen söderut.

Hennes uppdrag är att projekteringsleda ljussättningen av alla stationer på Blå linje söderut och det inkluderar både fasadbelysning och ljussättning inne på stationerna. Just nu pågår tester där infästningen till alla armaturer byggs upp i en lagerlokal innan det är dags att installera belysningen på stationerna. 

– Det är mycket vi behöver tänka på utöver att belysa. Lamporna ska sitta säkert och vi måste tänka praktisk, att man ska kunna komma åt och underhålla dem, säger Carina Hed-Pekola. 

Lampor och armaturer i ett innertak
Ljussättningen är ett tätt samarbete mellan ljusdesignern, arkitekterna, konstnärerna, entreprenören och sakkunniga inom tillgänglighet. Här pågår just nu ett förarbete där infästningen till alla armaturer och tekniska installationer testas och utvecklas för att klara kraven både vad gäller produktion, installation och underhåll.
Skissbild på hissmaskinsbyggnad.
Skissbild på hissmaskinsbyggnad med fasadbelysning.

Variation skapar dynamik 

Belysningen i och på stationerna kommer att följa Stockholms stads riktlinjer för utomhusbelysning. Arbetet samordnas med kommunen som ansvarar för belysningen i de offentliga miljöerna i anslutning till tunnelbanan, för att hitta en bra funktion och balans. 

– Vi behöver vara lyhörda när vi planerar belysning av nya fristående stationshus. Belysningen ska fungera för invånarna i stadsrummet, den ska vara vägledande och kännas trygg. 

Skissbild på tunnelbanestation Hammarby kanal

Belysningen dimensioneras alltid efter de sämsta förutsättningarna och är dimbar så att man kan justera ljusmängden vid behov. Genom att variera ljusstyrkan i olika delar av miljön skapas en dynamik och en känsla av att något händer. Även konsten ska belysas. Det hela är ett tätt samarbete mellan konstnären, arkitekten, ljusdesignern och projekteringsledaren, sakkunniga inom tillgänglighet samt entreprenören.

– Arkitekterna gör sitt fantastiska jobb, men utan ljus syns ju inget, säger Carina Hed-Pekola. 

Station Sofia ska belysas så den syns bra från Stigberget. Kontrasterna mellan inne och ute behöver balanseras för god tillgänglighet och sammanhållen upplevelse av parken. 
På station Slakthusområdet ska en led-list lysa upp bakom spaljén. 

Station Sofia som får en ny fristående stationsbyggnad i Stigbergsparken ska belysas både på in- och utsidan. Fasadbelysningen, som underlättar för resenärerna att orientera sig till och från tunnelbanan, stäms av mot ljussättningen inne i stationshuset, så att kontrasten mellan ute och inne inte blir för stor om det är mörkt ute. 

– Det är en hög stigning upp till berget vid Sofia och när du går uppe på berget kan det kännas mörkt, diffust och otryggt om stationen inte är belyst. Man ska kunna se den på håll och veta att ”det är dit jag ska om jag ska till tunnelbanan”, säger Carina Hed-Pekola. 

Olika mycket lux

Regelverket säger att det inomhus ska vara belysningsstyrka 200 lux på golvnivå, 300 lux i rulltrappor och 500 lux för den som arbetar i spärrkiosken.

Kontakta oss

SL Kundtjänst har öppet dygnet runt och kan svara på dina frågor om nya tunnelbanan. Ring 08-600 10 00 eller besök SL Kundtjänst.

Pressfrågor

Emma Sahlman är pressansvarig på nya tunnelbanan. Ring 072-582 44 30 eller mejla emma.sahlman@regionstockholm.se.

För akuta pressfrågor utanför kontorstid: kontakta Region Stockholms pressjour på 08-123 131 48.