Cirka 420 granskningssynpunkter kom in under den månadslånga granskningen av järnvägsplanen för spårlinjen och stationerna – varav 360 om den teknikbyggnad som planeras på Långholmen. För tunnelbanan behöver inte bara spår och stationer, utan även en hel del teknik.
Just teknikbyggnadens placering är det som de flesta synpunkterna handlar om. Halva byggnaden hamnar i ett hörn av den grusyta som Heleneborgs båtklubb hyr av Stockholms stad och som vintertid används som uppställningsplats för medlemmarnas träbåtar (Se karta längre ner i artikeln).
– Tyvärr har det spridits en del överdrifter och det finns en oro hos många klubbmedlemmar för att byggnaden ska förstöra klubbens verksamhet. Det ser vi i de synpunkter som kommit in och det är synd, eftersom det inte stämmer, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för planeringen av Gul linje.

När teknikbyggnaden är klar kommer den – inklusive kringytor – att behöva fem procent av den yta som båtklubben idag använder som uppställningsplats. Under 1–2 års byggtid med start tidigast 2030 handlar det om cirka 20 procent av ytan. Varken verkstäder eller lokaler som båtklubben använder påverkas.

– Vi planerar för att vi ska klara av bygget under en vintersäsong, i värsta fall två, säger Kajsa Nilsson
– Stockholms stad och regionen har samarbetat med planeringen av Gula linjen sedan projektet startade och arbetet med järnvägsplanen inleddes. När det gäller båtklubben arbetar vi tillsammans för att försöka hitta andra uppställningsytor åt de båtar som inte ryms den vinter det byggs på platsen, säger Jens Löfgren som samordnar Stockholms stads förvaltningar i frågor om tunnelbaneutbyggnaden.
Här planeras byggnaden
Var teknikbyggnaden ska placeras har utretts noga. Det handlar om att väga samman många olika aspekter, från byggbarhet till kulturmiljö. Läs mer om det här: Svåra avvägningar när nya nyttobyggnader behövs mitt i staden


Regionen och staden har under det senaste året haft flera möten med båtklubben.
– Nu är vårt fokus att planera byggtiden så att påverkan på de olika verksamheterna blir så liten som möjligt. Där vill vi gärna tillsammans med Stockholms stad som äger marken ha en öppen, ärlig och konstruktiv dialog med båtklubben. Klubben är viktig för platsen och en del av kulturmiljön, säger Kajsa Nilsson.
– Allt som byggs mitt i staden påverkar omgivningen, det går inte att undvika. Det är många perspektiv som behöver vägas samman och ambitionen är att, i samverkan, skapa så bra lösningar som möjligt, säger Jens Löfgren.
Fler synpunkter
Stadsmuseet i Stockholm utrett platsen och kommit fram till att den är väl vald. Så här skriver de i sitt yttrande:
”Stadsmuseet har gjort avvägningar utifrån olika kulturmiljöaspekter och bedömt att den aktuella placeringen i kanten mot båtuppställningsplatsen är den bästa ur kulturmiljösynpunkt.”
Skönhetsrådet i Stockholms stad delar Stadsmuseets bedömning. Här kan du läsa hela Stadsmuseets yttrande.
De flesta av de övriga synpunkterna som kom in var från myndigheter, organisationer och större fastighetsägare.
Här kan du läsa mer om den just avslutade granskningen av järnvägsplan för spårlinjen och stationerna: Beslut och handlingar
Nästa steg
– Under granskningen visar vi upp vad vi har kommit fram till att vi vill bygga, efter alla synpunkter, utredningar och undersökningar som vi gjort under planeringstiden. Det kommer att ta oss ett par månader att gå igenom granskningssynpunkter och färdigställa vår järnvägsplan, säger Kajsa Nilsson.
Planen ska sedan tillstyrkas av länsstyrelsen, innan den i början av nästa år skickas till Trafikverket för fastställelse.
Under sommaren pågår även en granskning av alla handlingar för den depå som behövs för Gul linjes tåg. Klicka här för att läsa mer