– Vi kommer att presentera hela utbyggnaden för domstolen ur alla tänkbara vinklar, med fokus på grundvatten, miljö och störningar under byggtiden, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan.
Det blir även en dag med så kallad syn, då domstolen besöker den plats i Älvsjö där en ny depå för tunnelbanetåg planeras.
Domen väntas komma i början av 2026 och den sätter villkor för hur mycket arbetena med Gul linje får påverka grundvattnet och störa omgivningen.
– Det är framför allt där vi bygger arbetstunnlar och stationer som det kan märkas en hel del ovan jord. Själva tågtunnlarna borras ut, vilket märks mindre än när man spränger fram tunnlar, säger Johan Brantmark.
Den som berörs av utbyggnaden eller är intresserad har möjlighet att lyssna på domstolsförhandlingen som sker på Solnavägen 1e, plan 9.
Utöver en miljödom som beskriver hur tunnelbanan byggs behövs en järnvägsplan. I den beskrivs exakt var tunnelbanan byggs. Järnvägsplanen är färdigställd och skickad till Trafikverket, som ska godkänna den. Dessutom behöver Stockholms stad ta fram nya detaljplaner.

